7 praktických rad, jak vytvořit kvalitní prezentaci

Málokdo umí vytvořit dobrou prezentaci a pak ji přitažlivým způsobem předat svým posluchačům. Jistě jste také vy zažili mnoho „uspávačů hadů“, modré snímky s nekonečnými žlutými řádky, dlouhé seznamy a gejzírové efekty. Nedělejte podobné chyby, prezentace mohou vaše snažení výrazně podpořit. Poradíme vám, jak vytvářet dobré prezentace.

Prezentace je lepší než vizitka

Prezentace má dvě funkce. Jednak má sloužit jako doprovodný materiál řečníka, který má zasvěceně a přitažlivě hovořit. Druhou funkcí pak bývá její smysluplný život na internetu. Dnes se považuje za samozřejmé, že veřejně prezentované přednášky jsou nahrávány a videa a prezentace jsou následně umístěny na internet. Existují webové stránky, které jsou k tomu určeny, např. SlideShare.com nebo ScribD.com.
Počítejte tedy s tím, že dobrá prezentace vás prezentuje i bez vaší aktivní přítomnosti. Na druhou stranu myslete na to, že první funkce je důležitější – vždycky jde o vás jako řečníka. Nepřetěžujte prezentaci textem, posluchači přišli na vás, tak mluvte. A ti, kdo si prezentaci prohlédnou později na internetu, by měli zahořet zvědavostí a chtít vás potkat osobně.

Dejte prezentaci formát a podepište se

Zvykněte si i do neveřejně použité prezentace napsat své jméno, pozici a kontaktní informace.
Prezentace by pohledem posluchače neměla být komplikovaná a nesrozumitelná, proto je vhodné uvést informace, které pomáhají v orientaci. Jde například o následující prvky:

  • v záhlaví název snímku, případně logo organizace
  • v zápatí číslo aktuálního snímku a počet všech snímků(!)
  • jméno autora či prezentátora, případně jeho společnosti
  • vhodné je datum prezentace, případně název akce (konference) – vhodné pro čtenáře, který najde prezentaci později na internetu

První snímek byl měl obsahovat minimálně název prezentace a vaše jméno. Poslední snímek by měl obsahovat poděkování publiku a kontaktní údaje – e-mail, Twitter účet, facebookovou stránku nebo třeba i telefon (myslete ale na to, že ho tím dáváte všanc široké veřejnosti).

Barvy jsou základ, myslete na ně

Obecná pravidla pro výběr barev dobré prezentace jsou jednoduchá, ostatně jako spousta jiných dobrých věcí. Použijte bílé pozadí a černý text, případně tmavé pozadí (černé, tmavě modré) a bílý nebo žlutý text. Nepoužívejte barvy jen kvůli efektu, když už jich máte víc, měly by mít svou funkci a účel. Například zelená barva znamená souhlas a pozitivní věc, červená zase „stop“ a nežádoucí hodnoty.

Omezte množství textu a pište ho velkým písmem

Napsat do prezentace hodně textu je poměrně snadné, ale nefunkční. Posluchači budou číst a nebudou vás poslouchat. Jakmile dočtou, budou se věnovat mobilu nebo notebooku. Proto je pro vás výhodné umístit na každý snímek jednu myšlenku, a to stručně, heslem. Nejlépe text podpořte výrazným obrázkem, který na první pohled nedává smysl. Posluchači budou potřebovat někoho, kdo jim smysl objasní. Vás.Prezentování
Velikost písma by měla být nad 30 bodů, čím větší, tím lepší pro vás a následně i pro posluchače. Tak velkým písmem se vám na snímek moc textu nevejde, budete (se) tedy více prezentovat slovně, zaujmete lépe posluchače a ti vaše krátké texty snadno přečtou. Používají se zásadně bezpatková písma typu sans-serif, např. Open Sans, Arial, Helvetica, Tahoma, Verdana apod. V prezentaci by měl použit pouze jeden typ písma.

Používejte obrázky, symboly a emblémy

Obrázek vydá za tisíc slov, praví notoricky známá věta. Má pravdu. Pokud můžete, použijte obrázek (a uveďte zdroj, kde jste ho získali, pokud se nejedná o váš výtvor). Konkrétní logo, graf, fotka nebo schéma je skvělé, ale používejte také symbolické a ilustrační obrázky, které podpoří vaše tvrzení a argumenty. Neukazujte třeba vývoj cen po druhé světové válce, zobrazte jen velké číslo a minci. Pak vysvětlete, co to znamená.

Zapomeňte na efekty

Skutečně nikoho nezajímají efekty při přechodu na nový snímek. Úplně je odstraňte, dnes jsou chápány jako plýtvání časem posluchačů. Působí trapně a lacině. Jediná výjimka může být jejich funkční využití, kdy je potřeba zvýraznit změnu situace (růst, pokles, změnu). Neupozorňujte na ně, tato animace by měla proběhnout „na pozadí“ vašeho prezentování.

Veďte posluchače celým představením

Skvělí prezentátoři dokáží publikum zaujmout pečlivě připravenou show, o které se hned mluví na sociálních sítích (nebo aspoň v kuchyňce u kafe). Řídí se jednoduchým scénářem:

  • řekněte publiku, co mu budete říkat
  • řekněte to
  • řekněte, co jste řekli

Zní to hloupě? Funguje to. Na začátku seznamte posluchače se svým plánem a jeho délkou. Pak prezentujte a na konci shrňte, o čem jste mluvili. Dejte prostor pro dotazy a pod vedením moderátora akce je zodpovídejte.

Prezentace nemá být nudné předčítání dlouhých textů, které jdou z pěti metrů špatně přečíst. Při prezentování jde o vaši osobnost a měli byste čas, který vám posluchači věnují, využít smysluplně. Hodně zdaru a nepřetahujte do přestávky!

Rate this post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *