Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření

V dnešní hektické době je to raz dva. Stres, únava, náročná práce. Snažíme se toho stihnout co nejvíce, ale často se jenom za něčím honíme a ve výsledku ani nevíme za čím. Cítíme se vyčerpaně a už nás nic nemotivuje. Riskujeme tak syndrom vyhoření.

Dnes vám vysvětlíme, co to vlastně ten syndrom vyhoření je, koho může potkat a hlavně, jak se mu úspěšně vyhnout a žít šťastný život.

Jako vymáčknutý citron

Mnoho lidí se často cítí vyčerpaně, bez energie a chuti do života. Často popisují, že se cítí jako vymáčknutý citron. Ani není divu. Právě kvůli uspěchanému stylu života velká část populace pociťuje příznaky vyhoření. Jaký je ale rozdíl mezi obyčejnou únavou a opravdovým syndromem vyhoření?

Syndrom vyhoření

Syndrom vyhoření (nazýván také burnout) se vyznačuje ztrátou chuti do života. Mnoho lidí si jej plete s depresí. Jak tedy poznáme, že se u nás projevuje právě tento syndrom? Dle psychologických výzkumů lidé nejčastěji “vyhoří“ v pracovní oblasti. Náročná práce, která nenaplňuje naše očekávání, pracovní neúspěchy, které nemají konce a také vysoká míra stresu. Přesně to jsou důvody, proč u lidí dochází k tomuto syndromu.

Kdo jej poprvé popsal?

Americký psycholog Freudenberger dokázal v polovině 70. let minulého století poprvé popsat syndrom vyhoření, a to právě díky svému studiu na klinikách. Tento stav však znali lidé již dávno předtím.

Koho se nejčastěji týká?

Syndrom vyhoření nejčastěji postihuje ty, kteří pracují s lidmi nebo mají psychicky náročné zaměstnání, při kterém nemají šanci si odpočinout a nabrat nové síly. Bývají to lékaři, zdravotní sestry, učitelé, psychologové, právníci, policisté či také dispečeři.

Nevyhýbá se ani lidem, kteří jsou perfekcionisté, workoholici a špatně si organizují čas. Poznáme je tak, že své práci obětují vše. Nedokáží oddělit práci a volný čas a většinou v důsledku toho vyhoří.

Typické příznaky

U každého se projevuje jinak. Nejčastěji však můžeme pociťovat skleslost, ztrátu nadšení i pracovního nasazení, nechuť k práci, negativní postoj k životu i poruchy spánku. Ve vážnějších případech dochází k úzkosti, především pokud je situace těžko řešitelná. Také se může přidat deprese a v tomto případě je zaděláno na velký problém.

Vztahy mají na mále

Vyhoření se projevuje i ve vztazích. Člověk nerad navazuje kontakt, je cynický, neangažuje se a často bývá i konfliktní. Na první pohled se může zdát, že je dotyčná osoba pouze smutná, ale později si okolí všímá, že nemá o nic zájem a příznaky se ještě zhoršují.

Abychom se do těchto nepříjemných situací nedostali, je vždy lepší prevence.

Jak se mu vyhnout?

Nejprve je důležité naučit se odpočívat. Abyste věděli, jak správně odpočívat s ohledem na vaše zaměstnání, udělejte si menší rozbor.

Pracujete hlavou (psychicky) nebo rukama (fyzicky)?

Pro osoby s psychickou prací je důležité si stanovit takový koníček, kterým odpočinete hlavě a “dáte zabrat“ tělu. Měli byste si najít takovou aktivitu, u které nebudete muset přemýšlet. Vyberte si nějaký sport, u kterého si dáte “do těla“, a vyčerpáte se tak fyzicky.

Pro osoby s fyzickou námahou je naopak největším relaxem nějaká odpočinková činnost. Vezměte do ruky knížku a na chvíli se ponořte do světa fantazie. Nebo si pusťte příjemný film či vyrazte s přáteli do kina.

Prevence vyhoření

Kromě odpočinku bychom měli udržovat kvalitní mezilidské vztahy, naučit se komunikovat a najít si čas na přátele. Je důležité se ze svých trápení vypovídat a prokonzultovat je s dobrým přítelem či například psychologem.

Jak jsme již zmínili, vyhoření se ve většině případů týká pracovní stránky, proto by měl mít i váš zaměstnavatel povědomí o tomto problému. On sám může uspořádat workshopy pro zaměstnance, kde se dozvíte víc a naučíte se s ním pracovat. Inspirovat by se měl i on sám a neměl by vám nakládat víc, než jste schopni unést.

Také vám pomohou internetové stránky zaměřené na vyhoření. Nejen, že se na nich dozvíte, jak správně relaxovat, ale často získáte i cenné kontakty na odborníky, kteří vám jsou schopni pomoci.

Pokud prevence selhala a dostali jste se až do fáze samotného vyhoření, poradíme vám, jak se ho zbavit.

Uhaste vyhoření

Možná už jste se dostali do fáze vyhoření. V tomto případě musíte zjistit, čím je to způsobeno. Jak jsme psali výše, vyhoření je většinou pracovní záležitostí. Pokud k němu ale dojde, zasahuje i do běžného života.

Uvědomte si, co v životě chcete. Zda je možné něco změnit či začít znovu. Pomůže změna zaměstnání či nějaký osobní projekt. Vytyčte si cíl, kterého dokážete dosáhnout a za ním si jděte. Nastavte si však volnější tempo, soustřeďte se na sebe a naučte se relaxovat.

Určitě je vhodné navštívit psychologa či psychiatra. Pomůže vám, abyste se opět cítili lépe a zvládali běžný život.

Tipy jak se udržet v pohodě

Držte se následujících tipů a vyhoření se vám vyhne obloukem.

  • Naučte se odpočívat.
  • Zkuste jógu, je výborným pomocníkem.
  • Vyberte si vhodný sport, budete se cítit skvěle.
  • Udělejte si čas pro sebe.
  • Nezapomínejte na přátele, vyrazte do společnosti.
  • Naučte se říkat ne. Uvidíte příjemnou změnu v životě.
  • Choďte relaxovat do přírody.
  • Vyrazte na terapii, oceníte ji.
  • Neberte si toho více, než můžete zvládnout.
  • Zvolněte tempo, život není jenom o práci.

Trpí i vaše okolí

Vaše psychické problémy pocítí i okolí. Nejenže rodina a přátelé poznají, že s vámi není vše v pořádku. Nejvíce utrpí firma, ve které pracujete. Pracovní nasazení se sníží a odvedete až o 50 % méně práce, než když jste byli v plné síle.

Člověk trpící vyhořením by však měl myslet především na sebe a snažit se svou situaci řešit. Zapomeňte proto na chvíli na práci a zamyslete se, co děláte pro to, aby se vám tento syndrom vyhnul?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *