Jak se nenechat napálit u nákupu na internetu

Nakupování na internetu v e-shopech se stává velice moderním. Stále stoupá počet těch, kteří dávají přednost výběru zboží doma v pohodlí a v teple. Celý proces nákupu je tak vyřízen jen s pomocí počítače a internetové sítě. Jenže, počet e-shopů stále roste a i mezi nimi se objevují ty nepoctivé, u kterých zdaleka neprobíhají prodejní a následné služby tak, jak by měly.

Co nakoupit

Samozřejmě, jako první věc je dobré si rozmyslet, co lze přes internet koupit bez problémů a co je lepší si pořídit v klasickém kamenném obchodě. Oblečení je vhodnější si vyzkoušet a i na šperky není od věci se podívat na vlastní oči, ale kdo to riskne, tak nelze nic namítat. Rozhodně existuje jedna cesta, která zjednodušuje výběr na internetu. Internetové obchody nikdy nenabídnou perfektní vizuální podání nabízeného zboží. A tak je možné si toto zboží prohlédnout v kamenném obchodě a poté si ho pořídit přes internetový e-shop.

Cenové hledisko

Internetové obchody nepotřebují místo k nabízení nebo k uskladnění zboží. Také tu odpadá placení pronájmu a veškerých provozních nákladů, které jsou běžné u klasické prodejny. Jelikož nejsou internetové e-shopy náročné na provoz, tak se ceny zde nabízeného zboží mohou stlačit na minimum. Ovšem, je dobré zpozornět, pokud by byla cena nabízeného zboží až moc nízká. Tady hrozí, že něco není v pořádku. Pokud jiné e-shopy nabízejí totéž v cenách řádově vyšších, tak je lepší volit bezpečnější variantu.

Prověření e-shopu

O internetovém obchodu vypovídají reference. Ale ty zkušenosti, které se nacházejí většinou v návštěvních knihách e-shopů, mohou být i zavádějící, protože je klidně může napsat i někdo, kdo je s daným obchodem nějakým způsobem svázán. Pokud se ovšem zákazník podívá na Facebook ( v dnešní době mají e-shopy ve valné většině odkazy na Facebook), tak tam jsou zaznamenány ať už kladné zkušenosti zákazníků, tak i ty záporné. A dobrý internetový obchod má také větší počet „facebookových“ fanoušků. Další možnost skýtá návštěva nějakého blogu či fóra, kde je možné vznést dotaz a s případnou špatnou zkušeností s daným e-shopem se někdo velice brzy ozve.

U nás také existují společnosti, které se přímo zabývají problematikou spotřebitelů a internetové nákupy patří do oblasti jejich zájmu. Jedná se o Asociaci pro elektronickou komerci ( http://www.apek.cz/ ) a Sdružení obrany spotřebitelů (http://www.spotrebitele.info/ ), kde je možné si vyhlédnutý internetový obchod prověřit.

Stránky e-shopu

Je třeba si dobře pročíst internetové stránky vytipovaného e-shopu. Rozhodně nemá význam se obracet na obchod, který má stránky chudé, nevýrazné, amatérské a s nedostatkem informací. Na internetu je dost e-shopů, které nabízejí i mnoho zdánlivých výhod – nadstandardní záruční i pozáruční servis, delší záruku než stanovuje zákon apod. Valná většina takových výhod je zavádějící a e-shop tak hraje nefér hru se zákazníkem, protože v mnoha případech není v kompetenci internetového obchodu takové výhody zajistit. Ani ona často proklamovaná doživotní záruka ( obchody s elektronikou ) je garantována výrobcem ( potom ji lze dohledat na jeho oficiálních stránkách ) a nemůže ji poskytovat e-shop.

Obchodní podmínky

Velice důležité jsou obchodní podmínky daného internetového obchodu. Ty jsou součástí stránek a musí obsahovat práva zákazníka, která obchodníkům ukládá zákon. Internetové obchody žádnou výjimku nemají. I tady má každý zákazník právo na reklamaci zboží a na jeho opravu nebo výměnu. Obchodní podmínky e-shopu musí v sobě obsahovat reklamační řád a postup, jak při reklamaci postupovat. I na internetu má obchodník 30 dní na vyřízení reklamace. A pokud zákazníkovi vzniknou nějaké náklady spojené s reklamačním řízením ( poštovné při posílání zboží, náklady spojené s odvozem ), tak je povinností internetového prodejce vše spotřebiteli uhradit. Velmi často si internetové obchody své obchodní podmínky upravují. Proto je nesmírně důležité pro každého zákazníka si je podrobně pročíst.

Platba a doručení

Některé internetové obchody vyžadují k prodejním aktivitám registraci zákazníka. Samotné objednání výrobku je u mnoha e-shopů velmi jednoduché a názorné. Po několika krocích má zákazník zboží u internetové pokladny , kde se zvolí způsob platby a doručení. Běžnou praxí je za výrobek platit až po jeho obdržení. Výjimku tvoří úprava něčeho na objednávku. Internetové obchody umožňují zákazníkovi si odebrat zboží v kamenném obchodě, na který je daný e-shop napojen. Výrobek také může být zákazníkovi doručen kurýrní službou nebo poštou na dobírku. Pokud dojde ke zvolení kurýrní služby, tak není od věci si ji také prověřit ( i dopravní služby mají své internetové stránky ). Jakmile zákazník obdrží objednané zboží, tak si musí dobře prohlédnout obal, zda není poškozený. Pokud ano, tak je třeba si tuto závadu nechat potvrdit u kurýra nebo na poště. Totéž se musí vykonat, pokud je doručeno zboží, které nebylo objednáno. Zde se nabízí i možnost výrobek nepřebrat.

Příjemný nákup bez komplikací….

T.B.

Komentáře k článku. Přidejte i váš!

  1. Když už mě nějaký e-shop napálí, jak se bránit? např. e-shop http://www.cosplayshop.cz nabízí zboží, nechá si zaplatit, ale zboží neododá? neustále se jen vymlouvá

  2. Stejný případ, jako u Martina, provádí e-shop Zlatý důl (a jiste mnoho dalších podobných), ale navíc absolutně nekomunikuje. Skutečně má majitel – zloděj – zlatý důl!

    VARUJI všechny před tímto e-shopem! Přečtěte si diskuse na Heuréce o tomto zlodějským e-shopu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *