Obchodní podmínky nestačí mít zveřejněné na e-shopu. Provozovatelé e-shopu je musí celé zaslat spotřebiteli.

Provozovatelé e-shopu musí zasílat spotřebiteli celé znění obchodních podmínek. Zaslání pouze hypertextového odkazu v emailu už dnes nestačí.

Mnozí provozovatelé internetových obchodů stále nezasílají obchodní podmínky svým zákazníkům, přestože tuto povinnost stanovil občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb., dále jen “nový občanský zákoník) už začátkem roku 2014. Jedná se o povinnost e-shopařů, za kterou jim hrozí pokuta, např. od České obchodní inspekce. U Shoptetu nabízí zdarma univerzální a platné podmínky pro všechny e-shopaře. Stáhněte si je tady.

eshop

Co přímo říká zákon o zasílání obchodních podmínek?

„Uzavírá-li se smlouva za použití elektronických prostředků, poskytne podnikatel spotřebiteli v textové podobě kromě znění smlouvy i znění všeobecných obchodních podmínek.“

  • 1827 odst. 2 nového občanského zákoníku

„Textová podoba je zachována, jsou-li údaje poskytnuty takovým způsobem, že je lze uchovat a opakovaně zobrazovat.“

  • 1819 nového občanského zákoníku

Co to znamená pro provozovatele e-shopů?

Jinými slovy mají provozovatelé e-shopů povinnost poskytnout spotřebiteli znění obchodních podmínek. Obchodní podmínky nestačí mít zveřejněné na e-shopu. Nestačí také, že zákazník je nucen při potvrzení své objednávky označit checkbox “Souhlasím s obchodními podmínkami”

Jako provozovatel e-shopu máte povinnost obchodní podmínky poskytnout spotřebiteli tak, aby si je mohl např. uložit či vytisknout (kombinace uložení a vytištění naplňuje zákonné termíny uchovat a opakovaně zobrazovat).

Provozovatelům e-shopů doporučujeme zasílat obchodní podmínky spotřebitelům při potvrzení objednávky, a to buď:

  • Jako přílohu e-mailu ve formátu PDF.
  • Přímo v těle e-mailu.

Upozornění advokátní kanceláře

Zaslání hypertextového odkazu směřujícího na verzi obchodních podmínek, za kterých spotřebitel smlouvu uzavřel (tzv. archiv obchodních podmínek) není vhodné řešení. Může se stát, že se váš e-shop stane technicky nedostupným, expiruje doména, chybně přesměrujete svůj odkaz či ukončíte své podnikání a e-shop již nebudete provozovat. V těchto a mnohých dalších případech zákazník ztrácí přístup k všeobecným obchodním podmínkám a vy jste tak nenaplnili svoji zákonnou povinnost.

Pokud provozujete internetový obchod a vašimi zákazníky jsou spotřebitelé, pak jste ze zákona povinni zasílat celý text obchodních podmínek zákazníkovi, který u vás nakoupil.

Pravni poradenství PravoProPodnikatele

Článek dodala advokátní kancelář provozující portál PravoProPodnikatele.cz – online právní služby pro internetové podnikatele.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *