Jak vytvořit graf v LibreOffice Calc

Kancelářský balík LibreOffice je bezplatně dostupná sada aplikací, které směle konkurují ostatním podobným programům. V tomto článku si na jednoduchém příkladu ukážeme, jak se v programu LibreOffice Calc vytvoří graf s časovým průběhem. Za ukázková data si vezmeme výpisy faktur od telefonního operátora.

Vlastimil Ott

Výpis faktur můžete získat po přihlášení do uživatelského účtu, který vám operátor zřídil. Obvykle je to tabulka, kterou stačí označit a pomocí Ctrl-c zkopírovat a následně pomocí Ctrl-v vložit do Calcu. Někteří operátoři nabízejí ke stažení soubory xls nebo csv – oba dokáže Calc otevřít (i uložit). Při vkládání strukturovaných dat pomocí Ctrl-v nastane v Calcu jedna z následujících možností.

Vkládání dat

Zobrazí se okno pro automatický import (vložení) dat. Můžete zatrhnout, aby program rozpoznal formát data nebo měny, což doporučujeme. Poté se data vloží do sešitu. Někdy ale dojde k nežádoucím výsledkům – formát čísel není rozpoznán, znaky nejsou česky nebo se některé sloupce skryjí. V takovém případě použijte druhý způsob.

Možnosti importu

Místo Ctrl stiskněte Ctrl-Shift-v (nebo vyberte položku Úpravy | Vložit jinak…). Tím nedáte šanci automatice a vše si budete moct vložit sami. V následujícím okně můžete určit jak znakovou sadu a jazyk, tak zejména oddělovače jednotlivých sloupců. Vše se ihned projevuje v náhledu dolní části okna, takže až je tam vše v pořádku (jako na obrázku; sloupec ke Stažení obsahoval ikonu s odkazem na PDF), stiskněte tlačítko Ok a data se vám vloží do sešitu.

Průběh importu

POZNÁMKA Proč tolik mluvení kolem kopírování textu? Protože správně vložená data vám ušetří práci a nemusíte se již zabývat ničím jiným – rovnou z nich vytvoříte graf.

Důležité otázky před vytvořením grafu

Před vytvořením grafu je nutné zodpovědět si pár otázek, zejména tyto:

  1. Co chci grafem sdělit čtenáři?
  2. Mám pro graf všechna data?
  3. Nemám zbytečně mnoho dat?
  4. Jaký typ grafu bude pro čtenáře nejvhodnější?
  5. Shoduje se možný typ grafu se strukturou a množstvím dat?

Zkusíme si nyní na otázky odpovědět v případě výše uvedených faktur za telefon.

  1. Chci manželce ukázat, kolik protelefonovala v jednotlivých měsících.
  2. Ano, mám všechna data. Zúčtovací období a výše faktury jsou ty základní.
  3. Ano, mám příliš dat. Některé sloupce mohu smazat (čísla faktur), jiné pro graf nepoužiji.
  4. Jako vhodný se jeví čárový (spojnicový) graf (nikoliv jen bodový nebo sloupcový).
  5. Ano, shoduje se. Graf zobrazí průběh hodnot v čase. V tomto případě musíme hodnoty správně prezentovat – jako data (dny) máme k dispozici datum vystavení faktury, což je datum v měsíci po skončení protelefonovaného období.

POZNÁMKA Když jde o vyjádření hodnot v čase, pak je potřeba použít spojnicový graf.

graf

Úpravy grafu

Graf lze různě upravovat, ukážeme si, jak nastavit, aby se zobrazovaly všechny datumy, a to svisle.

Klepněte na graf, aby se kolem něj zobrazily zelené čtverečky. Poté na ně poklepejte, místo zelených se zobrazí malé černé – jste v režimu úpravy vnitřního obsahu grafu. Poklepejte na spodní osu grafu, opět se u ní objeví zelené čtverečky a hlavně se zobrazí okno s nastavením. Na kartě Popisek vložte do políčka u orientace textu hodnotu 90 – jde o stupně otočení. Jakmile klepnete na tlačítko OK, všechny položky na ose se otočí a budou zobrazeny svisle.

Graf: otočení popisků

Barvu linky změníte tak, že na ni poklepete a v zobrazeném okně vyberete ze seznamu jinou barvu. Úpravy grafu ukončíte kliknutím do sešitu.

Barva grafu

Úprava grafu

To je samozřejmě jen malá ukázka ze širokých možností, kterými Calc disponuje. V mnoha ohledech se plně vyrovná Excelu z MS Office.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *