Musí zákazník vrátit dárek při odstoupení od smlouvy, který dostal zdarma?

Provozujete internetový obchod a chcete nalákat zákazníky na dárky, které dostanou zdarma k objednanému zboží?

Pozor, abyste se nespálili.

Řada zákazníků totiž začala využívat tyto dárkové marketingové akce k tomu, aby si objednala zboží a následně ho vrátila při odstoupení od smlouvy do 14 dní.

Dárek si zákazníci samozřejmě nechali, a tak začaly vznikat rozsáhlé diskuze o tom, zda je tento postup legální.

Připravili jsme pro eshopaře návod, jak ošetřit odstoupení od smlouvy tak, abyste měli nárok na vrácení dárku.

1. Dárek uveďte v objednávce

Dárek, přestože je zdarma, uveďte jako položku v objednávkovém procesu. Dejte zákazníkovi zároveň možnost vybrat si, zda dárek skutečně chce anebo ne (např. checkboxem).

2. Dárek uveďte na faktuře

Dárek dále uveďte také na faktuře, klidně s nulovou cenou. Důvodem je informování zákazníka a právní kvalifikace dárku jako objednaného zboží. V případě neobjednaného zboží má totiž spotřebitel právo si dárek ponechat (viz níže).

eshop-prava

3. Upravte obchodní podmínky eshopu

Dalším nezbytným krokem je úprava obchodních podmínek, ve kterých stanovte, že odstoupením od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů pozbývá darovací smlouva platnosti.

Kdy spotřebitel nemusí vrátit dárek zpět

Zákon vymezuje situace, kdy spotřebitel není povinen vrátit dárek, přestože odstoupil od smlouvy a vy jste naplnil všechny 3 výše uvedené body. Jedná se o případy, kdy spotřebitel odstoupil od smlouvy z důvodu vady na zboží či nedodržené kvality (nikoli tedy bez udání důvodu do 14 dní).

Spotřebitel nemusí vrátit zboží, pokud se jedná o neobjednané plnění

Co je to neobjednané plnění? Nový občanský zákoník vymezuje tzv. neobjednané plnění v § 1838:

“Dodal-li podnikatel spotřebiteli něco bez objednávky a ujal-li se spotřebitel držby, hledí se na spotřebitele jako na poctivého držitele. Spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět.”

Provozovatelům eshopů proto doporučujeme, aby dárek uvedli v objednávkovém procesu jako položku, kterou si zákazník může, ale nemusí, přidat do nákupního košíku.

Pravni poradenství PravoProPodnikatele

Článek dodala advokátní kancelář provozující portál PravoProPodnikatele.cz – online právní služby pro internetové podnikatele.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *