4 tipy jak bojovat proti depresi z zimě

4 tipy jak bojovat proti depresi z zimě

Celý rok jste veselý smíšek a s nástupem zimy začnete pociťovat únavu, nic vás nebaví a propadáte chmurám? Musíte vynaložit téměř nadlidské úsilí při věcech, které v minulosti šly jako po másle? Možná právě i vy trpíte sezónními depresemi. Jak z toho ale ven? Pojďme se na to v následujícím článku společně podívat.

1. Světlo a teplo

slunce a louka

S nástupem podzimu a zimy začne pomalu ubývat denního světla. Častěji se setkáme s mlhou a deštěm. Venku je chladno a sychravo. V těle se snižuje množství serotoninu a endorfinu. A právě to může být příčinou podzimních depresí a splínů.
Pokud budete mít možnost, určitě si nenechte ujít jediný slunečný den. Pohyb na čerstvém vzduchu, pravidelné a hluboké dýchání a kochání se zasněženou krajinou u srdce určitě zahřeje. A když je venku už několik dní v kuse zataženo? Nebojte se vyrazit do solária. Možná sice netoužíte po bronzovém opálení, ale pár minut v solárku může navodit pocit slunění, zvýšit v těle množství vitamínu D a tím pádem i výrazně zlepšit náladu.
Příjemný, hřejivý pocit navozuje i pohled do plamenů, takže večer při svíčkách nebo u praskajícího krbu vám může poskytnout příjemný pocit bezpečí, pohodlí a tepla.

2. Pohyb a relaxace

pohyb v přírodě

Ať už si vyberete procházky, běh, plavání, jógu, nebo třeba zdravý pohyb na zdravém těle, důležité je vědět, že jakýkoliv pohyb je lepší, než pohyb žádný. Stačí jen lehké protahování. Na internetu najdete spoustu návodů s jógou pro začátečníky. A pokud nemáte vůli nebo čas na pravidelné cvičení? Pro začátek postačí po ránu naslouchat svému tělu a protáhnout ho tak, jak jen si žádá.
Stejně důležitá jako pohyb je relaxace. Spousta lidí relaxuje tak, že se posadí k televizi a sleduje filmy a pořady. Jako první pomoc to jistě postačí – po náročném dni tak člověk nemusí na nic myslet a nechává si vyprávět příběhy. Jenže je to podobné situaci, kdy jste bez energie, máte hlad a dáte si sladkou tyčinku. Energie se na chvíli sice vrátí, ale brzy budete mít hlad znovu. Chce to tedy vyhradit si na relaxaci čas a opravdu se jí věnovat. Můžete vyzkoušet techniky jako autogenní trénink (navození tělesných pocitů, vedoucích k celkové relaxaci) a Jackobsonovu progresivní relaxaci (systematické napínání a uvolňování svalů). A nebo možná bude stačit, když si uděláte vonnou koupel, zapálíte svíčky a pustíte si svou oblíbenou hudbu. Důležité na relaxaci je, že si jí nesmíte vyčítat. Pokud se vám hlavou budou honit myšlenky, jako: “Já se tady válím a měl bych udělat tolik práce…”, relaxace nebude úspěšná a možná vám dokonce energii naopak ubere.

3. Jídlo a bylinky

V zimním období na nás útočí nejen deprese, ale i různé nemoci. A právě tělesná nemoc je jedním z faktorů, které dokáží zhoršit i duševní zdraví. Proto je potřeba věnovat zvýšenou pozornost podpoře imunity. Já osobně mám dobrou zkušenost s vitamínem C a echinaceou.
Ke zlepšení nálady také může výrazně přispět správné stravování. Spousta lidí (včetně mě) má v podzimních a zimních měsících tendence k přejídání. Pokud se ale udržíte na uzdě, rozhodně to prospěje nejen vašemu tělu, ale i duši. Do jídelníčku je dobré zařadit větší množství ryb, ovoce a zeleniny. Dále vám mohu doporučit několik pochutin a doplňků stravy, testovaných na zvířatech (tedy na mě a mém partnerovi).

maca peruánská

Maca peruánská je bylina, která (jak název napovídá) pochází z Peru. Pěstuje se na náhorních plošinách v Andách a její kořen se používá sušený a mletý.Připomíná něco mezi obří ředkvičkou a celerem. Mimo jiné působí proti stresu, únavě a depresi. Jejím vedlejším účinkem je, že podporuje libido a to jak u mužů, tak u žen. A to také nemusí být na škodu. Macu můžete sehnat v obchodech se zdravou výživou nebo v některých lékárnách.

chilli papričky k jídlu

Chilli papričky nejsou potravina zrovna pro každého, ale pokud je máte rádi, nemusíte jimi šetřit. Nejen že dokonale navodí pocit tepla, ale také pomáhají zlepšovat kvalitu spánku, napomáhají vyplavování endorfinu (hormon štěstí) a jako bonus podporují hubnutí.

čokoláda proti depresi

Čokoláda a kakaové boby mají velmi povzbuzující účinek a přispívají k tělesnému i duševnímu uvolnění. Pomohou tělu načerpat energii a mimo to obsahují spoustu hořčíku a antioxidantů. Co se čokolády týče, vždy je lepší si kupovat tu s vyšším podílem kakaa. A pokud jste opravdoví gurmáni a chcete jít rovnou ke zdroji, kupte si nepražené kakaové boby, které jsou běžně k dostání v obchodech se zdravou výživou. Nejen že mají skvělou chuť (na kterou je ale potřeba si kvůli hořkosti chvíli zvykat), ale jsou také pochoutkou, která neurazí ani vaši osobní váhu.

4. Antidepresiva

antidepresivní tablety

Není deprese jako deprese. Jak ale poznat, že už jde opravdu do tuhého a je potřeba vyhledat odbornou pomoc? Na úvod je třeba říct, že chronická deprese není lenost, ani nedostatek vůle. Jít si zaběhat je opravdu dobrá rada, ale pokud se nacházíte ve stavu, kdy téměř nezvládnete ani vylézt z postele, není absolutně na místě.
Deprese se nejčastěji projevuje ztrátou zájmu o okolí, problémy se spánkem (jak nespavostí, tak přílišnou spavostí), nechutenstvím nebo přejídáním, únavou, problémy se soustředěním nebo myšlenkami na sebevraždu. Pokud tento stav trvá déle než dva týdny, je rozhodně na místě navštívit odborníka. Jestliže si stále nejste jisti, můžete najít na internetu Beckovu stupnici pro hodnocení deprese, která vám pomůže získat náhled na svůj psychický stav.
Při slově “antidepresiva” mnohým naskakuje husí kůže. Šíří se kolem nich spousta pověr a fám. Mezi jednu takovou patří domněnka, že z vás otupí a vy budete schopní fungovat, ale jen ve zcela robotickém režimu.Farmaka, která takto utlumují se opravdu používají, ale rozumný lékař je nikdy nebude předepisovat na delší dobu. Nejčastěji se s nimi můžete setkat u lidí, kteří jsou v akutní krizi (např. úmrtí v rodině), nebo u lidí, u kterých se opakují těžko zvladatelné stavy (např. paniky).
Pokud navštívíte se svými depresemi lékaře, pravděpodobně vám napíše léky, které budete brát každý den a které pomáhají zvýšit hladinu serotoninu v těle. Je to tedy podobné, jako brát vitamíny (doplňujete něco, co v těle chybí), jen s tím rozdílem, že tyto medikamenty se zaměřují na zlepšení psychického stavu. Pokud vám lékař předepíše některý z těchto léků, nečekejte, že zaberou ihned. Většinou totiž trvá přibližně tři týdny, než se v těle vytvoří ta správná hladinka serotoninu. Léčbu antidepresivy je vhodné doplňovat psychoterapií. U některých slabších forem deprese může postačit i terapie samotná.
Užívat antidepresiva není žádná hanba. Pokud půjdete po ulici, nikdo se za vámi nebude kvůli tomu otáčet a ukazovat si na vás. Možná byste se divili, kolik lidí dnes antidepresiva užívá. Pokud vám tedy deprese výrazně ztěžují život a znesnadňují jeho běžný chod, nebojte se požádat o pomoc. Vždyť zlomenou nohu také neuzdravíte pouhou silou vůle, tak proč to po sobě chtít v případech depresí?

Na závěr vám chci ještě dát jednu radu. Naučte se mít rádi sami sebe. Zní to celkem jednoduše, ale jednoduché to není. Pokud se cítíte sami, ačkoli máte kolem sebe spoustu přátel, pokud jste jak bezedná černá díra, ve které bez jakéhokoli účinku mizí hromady lásky, vězte, že to prázdné místo uvnitř vás, které nelze ničím a nikým jiným zaplnit, přísluší právě vám. Je to díra ve skládačce, do které nikdy nezapadne nic, kromě čisté a neegoistické lásky k sobě samým.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *