Elektro skútry bez řidičáku

Elektro skútry bez řidičáku

Již před nějakou dobou se objevili na trhu elektro-skútry, na které údajně není potřebný řidičák, ale je to opravdu tak?

Legislativa ohledně elektrokol a elektro-skútrů

S rozmachem elektrokol a elektro-skútrů se na tuto oblast také více zaměřila legislativa, ať ta česká či evropská. I tak se stále na internetu objevují nepravdivé informace ohledně toho, že na daný model nepotřebujete řidičský průkaz, i když je mnohdy opak pravdou. Může tak následovat nepříjemná situace při setkání s policisty, ačkoli to zatím nijak důkladně nekontrolují. Kdyby se tak stalo můžete být i trestně stíháni za řízení bez řidičského oprávnění.
V současné době hrozí problém zejména ze strany pojišťoven v případě, že se jezdec na elektrokole nebo elektro-skútru účastní nehody. Jestliže jeho kolo nebo skútr nesplňuje normy a je tak strojem “nelegálním” vzniká mu v praxi často povinnost uhradit veškeré škody, a to i v případě, že nehodu nezavinil.

Jaké jsou tedy tyto normy?

Podle vyhlášky Ministerstva dopravy č.341/2002 sb. přílohy č. 13 a jsou tak považována za nemotorová silniční vozidla – jízdní kola. Ta vozidla, která splňují následující podmínky:

  • Elektrokolo nebo elektro-skútr musí primárně působit jako kolo, které poháníte vy. Tedy musí mít šlapky – tím je zachován charakter kola. Dále musí mít dvě ruční oddělené brzdy s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku.
  • Jeho jmenovitý výkon nesmí přesáhnout 250 W. V některých zdrojích se můžete setkat s údajem 1000 W. Proč? 250 W je trvalá výše výkonu, 1000 W je pak nejvyšší možný chvilkový při maximální zátěži.
  • Maximální konstrukční rychlost elektrokola nebo elektro-skútru, na které nepotřebujete řidičský průkaz činí 25 km/h.
  • Akcelerátor může vyvíjet maximální rychlost 6 km/h pokud zároveň nešlapete.

Obecně k motorovým nástavbám na jízdní kola dále platí, že:

  • motor nemá objem válce (válců) větší než 50 cm3
  • montáž pohonného systému, ať motoru nebo palivové nádrže si nevyžádal zásah do nosné konstrukce kola.

Pro účely této vyhlášky se za nemotorová silniční vozidla považují i vozidla více sedadlová, dále také tříkolky a čtyřkolky.
Když jsme se seznámili s tím, co musí elektrokolo nebo elektro-skútr splňovat, aby byl stále považován za nemotorové silniční vozidlo. Tedy, aby nebyl vyžadován řidičský průkaz, technická kontrola a povinné ručení. Je vhodné se podívat na současnou top nabídku elektro-skútrů, které jsou v současné době na trhu.

Elektroskútr Prince

elektroskutr

Tento elektroskútr je díky malým rozměrům a poměrně nízké hmotnosti vhodný především do měst. Můžete jej totiž skladovat i ve sklepě panelového domu nebo přímo ve vašem bytě, např. v kumbálu.
Skútr je vhodný k pohybu nejen v městském provozu, ale je uzpůsoben i jízdě v terénějších podmínkách. Díky nízkému podílu plastů na jeho konstrukci tento model prostě něco vydrží.

K základní výbavě tohoto modelu patří světlo tlumené, dálkové, brzdové a samozřejmě blinkry. Skútr je rovněž vybaven předními a zadními tlumiči. Samozřejmostí jsou zpětná zrcátka či možnost zamknutí řídítek. Prince dále disponuje tachometrem a ukazatelem stavu baterie. Co se týče technických parametrů tohoto produktu vede si velmi dobře. S výkonem motoru 500 W dosahuje maximální povolené rychlosti 25 km/h a má velice nízkou spotřebu – 1 kW na 100 km. Má gelovou bezúdržbovou baterii, se kterou na jedno nabití ujedete až 50 km a plně dobita je nejpozději po 6 hodinách nabíjení. Nabíjí se jednoduše přímo ze zásuvky.

V rámci zákonných možností tak model Prince nabízí slušnou pomoc při každodenním provozu. Je snadno ovladatelný a dostatečně tlumí nerovnosti vozovky – ale tak jako na kole je lepší se výmolům na silnici vyhýbat. Jeho současná pořizovací cena činí necelých 23 000 Kč.

Elektroskútr Worker

elektrokolo worker

Tento elektroskútr se staví na rozmezí elektrokola a elektroskútru. Má robustní konstrukci, která má sice vyšší váhu, ale působí odolně a má dokonce uzamykatelný košík vepředu pro převoz nákladu. Raritou tohoto modelu je rovněž to, že má zabudovaný alarm a vy se tak nemusíte bát, že by vám byl odcizen.

Tento model má výkon 800 W a maximální dojezd na jedno plné nabití činí až 65 km. Náklady na spotřebu jsou také velmi nízké, protože spotřebuje 1,2 kW na 100 km. U tohoto modelu si také můžete vybrat, zda chcete řadit manuálně nebo to necháte na automatu. Gelová bezúdržbová baterie je plně dobita maximálně za devět hodin. Worker má opravdu robustní tlumiče, díky čemuž je oblíbený u houbařů, myslivců nebo rybářů.
Jeho pořizovací cena se v současné době pohybuje okolo 25 000,- Kč.

Storm R2

elektroskutr storm

Tento model elektroskútru je velmi oblíbený, ale pozor jestliže nejste majitelem řidičského oprávnění je nutné si jej pořídit v úpravě s maximální rychlostí 25 km/h. Storm R2 je totiž dostupný i s maximální rychlostí 40 km/h, což jak již víte přesahuje zákonnou mez.

Tento skútr působí elegantně a také má prostorné úložné prostory, ať ten pod sedadlem nebo zadní uzamykatelný úložný box.

Výkon motoru u tohoto modelu činí 900 W a jeho maximální dojezd na jedno nabití se pohybuje okolo 60 km. Baterie je plně dobitá nejpozději za 8 hodin, samozřejmostí je, že tato baterie je gelová bezúdržbová.
Tak jako výše uvedení konkurenti má i toto vozidlo nízké provozní náklady, protože jeho spotřeba činí 1,2 kW na 100 km.

Výbava tohoto modelu čítá: přední světlo, samozřejmě blinkry a na “palubní desce” také blinkry, tachometr, měření stavu baterie. Model disponuje rozvněž zamykáním řídítek a zpětnými zrcátky. Pro pohodlné zaparkování má také dva stojánky jeden hlavní a druhý boční. Samozřejmostí jsou výborné tlumiče přední i zadní. Storm R2 navíc disponuje velkým brzdovým světlem pro Vaši bezpečnost.

Jízda na tomto modelu již velice věrně kopíruje jízdu na běžném skútru s vyšším výkonem.
Pořizovací cena tohoto modelu se pohybuje okolo 29 000,- Kč.

Elektroskútr VOLT 2018

elektroskutr volt

Novinkou letošního roku je pak elektroskútr VOLT 2018, který stejně jako jeho výše uvedený konkurent může dosahovat rychlosti až 40 km/h a je nutné jej proto upravit na 25 km/h. Jedná se o velmi povedený model, který je díky nízkému těžišti perfektně ovladatelný a navíc je velmi výkonný.

Oproti konkurentům tento model ujede na jedno nabití až 85 km, jeho spotřeba činí také 1,2 kW na 100 km a plně dobitý je již za 7 hodin. Baterie je trakční gelová a samozřejmě bezúdržbová. Tento model má výkon 1 000 W a vše je řízeno elektronikou. Řazení je tedy manuální a k dispozici máte dokonce tempomat.

Další výhodou tohoto modelu je pak nadprůměrný úložný prostor nejen pod sedadlem řidiče, ale také v zadním uzamykatelném boxu.

Model je vybaven špičkovými předními a zadními tlumiči. Na “palubní desce” vozidla najdeme tachometr, ukazatel stavu baterie, tempomat. Co se týče světel, blinkry, přední a zadní světlo jsou samozřejmostí. Model má rovněž dva stojánky pro pohodlné zastavení, a to boční a hlavní. Jízda na tomto kousku je přirozená a snadná, jeho ovladatelnost je výborná, takže je možné trochu manévrovat i při velmi silném provozu.
Pořizovací cena tohoto modelu se pohybuje již od 32 900,- Kč.

Elektroskútr Sunra

elektroskutr sunra

Na jednu stranu může být Sunra považována za koloběžku se sedačkou, ale díky svým jízdním vlastnostem si zaslouží být zařazen mezi elektroskútry. Sunra je malý skladný elektrický skútr, který bez problémů uložíte do auta nebo jej převezete výtahem. Díky kompaktním rozměrům se vejde i do bytu. Tento elektrický skútr je ideální pro lidi, kteří žijí ve městě a rádi spoléhají na vlastní přepravu. Elektroskútr Sunra má na jedno nabití dojezd až 50 km. Gelová bezúdržbová baterie je plně dobita nejpozději za 9 hodin.

V zadní i přední části skútru nechybí kvalitní odpružení díky dobře zvoleným tlumičům, čímž je dána pohodlná jízda.

Výkon tohoto elektroskútru se pohybuje v rozmezí 350 až 500 W, tato hodnota je upravována elektronicky.
Za nevýhodu tohoto modelu můžeme považovat méně pohodlně sezení a minimální úložný prostor.
Pořizovací cena tohoto modelu začíná na 20 900,- Kč.

3 komentářů k Elektro skútry bez řidičáku

  1. Dobrý večer,

    v článku uvádíte, že elektrokolo či elektroskútr řízený bez ŘP musí mít šlapky a tím pádem je pouze asistovaný. Tuto podmínku elektroskútry Storm R2 a Volt 2018 nesplňují, přitom píšete, že při omezení do 25km/h je možné jej řídit bez ŘP. Jde tedy o elektro kolo, se kterým mohu i na cyklostezku, nebo jde o kategorii elektroskútru, která je tedy vyjímečná v tom, že není považován za elektrokolo provozovatelné na cyklostezce, ale zároveň jde o elektromotorku, kterou je možno řídit bez ŘP?

    Děkuji za odpověď
    TB

  2. Pokud je mi známo, tak verze bez ŘP 25 km/h musí být vybaveny řetězem a pedály na šlapání, takže se tím z elektroskútru stává elektrokolo a může se tak provozovat legálně i bez ŘP.
    Při koupi si můžete vybrat mezi modelem bez ŘP a s ŘP

  3. Ja mam super elektrickej skutr od znacky NIU. Mohu take doporucit. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *