Ponechání sjetých zimních pneumatik namísto letních budí zdánlivě lákavou vidinu ušetřených finančních prostředků. Ovšem opravdu jen zdánlivě!
Pneumatiky do letních a zimních podmínek byly navrženy z nějakého důvodu a tím je především bezpečnost.
Vlastnosti zimních pneumatik
- Specifická struktura vhodná do teplot v rozmezí od -15°C do + 7°C
- Běhoun pneumatik je rozdělen do více bloků s hustou sítí prořezaných lamel, což zajišťuje dobrý záběr na sněhu
- Chybí obvodové drážky k odvodu vody, případně se vyskytují v malém množství
Vlastnosti letních pneumatik
- Specifická struktura vhodná do teplot v rozmezí od + 15 °C do + 45°C
- Větší počet obvodových drážek k maximálnímu odvodu vody
K čemu všemu tedy dochází, když použijeme pneumatiky do jiných teplotních podmínek, než byly původně navrženy, konkrétně zimní do letního počasí?
1) PRODLUŽUJE SE BRZDNÁ DRÁHA VOZIDLA
Struktura zimní pneumatiky ve vysokých teplotách tvrdne a praská, což má za následek horší přilnavost k povrchu vozovky a tedy prodloužení brzdné dráhy. Brzdná dráha se tak prodlužuje až o 20 m!
2) NIŽŠÍ ODPOR PNEUMATIK
Nižší valivý odpor zapříčiňuje větší spotřebu vozidla, která roste v případě použití zimních pneumatik v létě až o 10 %.
3) HORŠÍ OVLÁDÁNÍ A ASTABILITA VOZU
Zde hrozí nebezpečí hlavně při rychlé jízdě a v zatáčkách, kde se na vlastnosti vozu nemůžete již spoléhat, zhoršují je totiž špatně zvolené pneumatiky.
Věřím, že po všem výše řečeném, uznáte, že daň za zanedbávání přezouvání pneumatik je příliš vysoká a může být vybrána nejen ve podobě pokuty, ale dokonce ve formě zdraví či životů. Navíc nepřezouváním v konečném důsledků ani neušetříte, pokud vezmete v potaz jak navýšení spotřeby, léto je přece období dovolených a cestování, tak pokuty za porušení předpisů.
Pokud chcete ušetřit, zvolte raději levnější pneumatiky s dobrými jízdními vlastnosti, tak alespoň neriskujete životy svoje ani ostatních. V kvalitním pneuservisu vám pak pneumatiky vymění, vyváží kola a dokonce uloží ty zimní, čímž dobře prodlouží jejich životnost.
Na to opravdu pozor, já právě na tohle nedávno dost doplatil a pak jsem si musel brát půjčku na opravu auta, abych vůbec mohl dojet do práce. Kdybyste potřebovali, tak jsem ji vybral tu: https://www.ferovepujcky.cz/nebankovni-pujcky 🙂
Tak přezouvání na letní a zimní je určitě strašně důležité. Já jsem chvilku měl ty celoroční pneumatiky a je to fakt strašný! Bál jsem se, že dostanu smyk a ještě někoho zabiju, tak jsem raději z https://www.pneuok.cz/ koupil letní a zimní a to vám povím, to byl rozdíl. Takže, vykašlete se na celoroční a raději jezděte bezpečně přezutí.
Já fakt nevím, že někdo pořád potřebuje dostávat odpověď na tuto otázku. Proč? Protože i sebelepší, ale třeba použité zimní pneu na letní vozovku reagují tak, že moc nereagují. Holt zimní směs je dělaná na nízké teploty pod 5 °C. A letní směs je zase dělaná na rozpálené silnice.