Jak bojovat s únavou

Jak bojovat s únavou

Zrychlená doba nás nutí pracovat přes moc a bere nám čas, který bychom měli věnovat spánku. Snažíme se zvládat několik věcí najednou a pracujeme od rána do noci. Často se pak dostavuje únava, kterou řešíme kávou namísto odpočinkem. Boj s únavou přitom nemusí být vůbec náročný. Stačí se inspirovat následujícími tipy.

Jak bojovat s únavou (3)

Jaký je rozdíl mezi klasickou a chronickou únavou?

Únava může být pouze přechodným stavem nebo také může představovat vážnější poruchu. Trvá-li delší dobu a neustupuje ani po vydatném odpočinku, jedná se pravděpodobně o Chronický únavový syndrom.

Chronický únavový syndrom (CFS)

Chronický únavový syndrom je onemocnění, které postihuje mnoho lidí na celém světě. Většinou je zapříčiněn stresem a dlouhodobým vyčerpáním.

Jak poznám chronický únavový syndrom?

Pacienti jsou dlouhodobě unavení (déle než půl roku), ani po dostatečném spánku se necítí svěže a odpočatě. Stěžují si na zvýšenou teplotu (37 °C) a bolesti v krku. K příznakům se přidává slabost svalů, bolesti hlavy a pobolívají i mízní uzliny. Může dojít až k bolestem kloubů, poruchám spánku a neuropsychologickým potížím (zmatenost, zapomnětlivost, nesoustředěnost, deprese).

Čím je CFS zapříčiněn?

Příčin Chronického únavového syndromu může být hned několik:

Infekce

Únava je často přikládána infekcím v těle. Mohou být virové, bakteriální nebo třeba chlamydiové. Tyto infekce přežívají v těle člověka a oslabují jej. Imunita si s nimi snaží poradit, proto je tělo unavené.

Deprese a psychické poruchy

Jednou z příčin dlouhotrvající únavy může být deprese. Deprese utlumuje naše tělo a může způsobit, že budeme chtít pořád jen spát. Některé výzkumy naopak tvrdí, že deprese je sekundární onemocnění a vzniká jako důsledek fyzické nemoci.

Imunitní systém

Není jisté, zda jsou imunitní změny důsledkem nebo příčinou nemoci. Během chronické únavy určitě dochází k imunitním výkyvům.

Autoimunitní onemocnění

Když dochází k virovému onemocnění, imunitní systém vypouští tzv. cytokiny, které mají za cíl viry zlikvidovat. Po uzdravení se cytokiny do organizmu již neuvolňují. Lidé, kteří onemocní chronickým únavovým syndromem, mají tyto látky v krvi neustále. Způsobují horečku, malátnost i bolesti. Jedná se o problém imunitního systému a často může dojít až k autoimunitnímu onemocnění.

Jak se Chronický únavový syndrom léčí?

Jelikož u CFS bývá problém diagnostikovat příčinu onemocnění, léčí se hlavně symptomy. V případě zánětu v těle se předepisují antibiotika. Pokud dochází k bolestem, lékař naordinuje analgetika. Doporučují se vitamíny a minerální látky, případně preparáty na zvýšení energie.

Někteří pacienti naopak potřebují léky na spaní či antidepresiva. Účinné jsou i různé alternativy, jako je homeopatie či akupunktura. Nemocný by se měl zaměřit na posílení imunity a naučit se více relaxovat.

Vliv CFS na život

Chronický únavový syndrom výrazně ovlivní život nemocného. Většinou dochází k nepochopení ze strany rodiny, přátel či v zaměstnání. Neustálá únava brání vykonávání běžných povinností. Člověk trpící tímto syndromem nemá dostatek energie a nezvládá docházet do práce či se starat o domácnost.

CFS je nutné řešit, jedná se o mezinárodně uznanou chorobu, která by se neměla podceňovat. Pacientovi se nabízí několik možností léčby, je jen na něm, jak se k nemoci postaví. Lékaři doporučují tuto situaci řešit v období, kdy je pacientovi lépe a má více energie.

Běžná únava

Jak jsme již zmínili v úvodu článku, příčinou únavy bývá každodenní stres a přepínání organizmu. V dnešní zrychlené době tímto problémem trpí mnoho lidí. Každý z nás se někdy cítí unavený a bez energie.

Dlouhodobou únavu bychom neměli podceňovat a raději si zajít k lékaři. Může být příznakem vážnějšího onemocnění nebo například výše zmiňovaného únavového syndromu.

Pokud se však cítíte unavení z každodenního shonu a neumíte odpočívat, připravili jsme si pro vás pár tipů, jak s únavou bojovat.

Posilněte se živinami

Únava může být způsobena nedostatečným příjmem živin. Neměli byste proto zapomínat jíst zdravou a pestrou stravu bohatou na vitamíny a minerály. Trpíte-li dlouhodobou únavou, požádejte lékaře, aby vám udělal krevní testy. Je možné, že jste chudokrevní. Chudokrevnost prokazuje nedostatečné množství železa v krvi. Často na ni trpí vegetariáni, protože železo je obsaženo v mase.

Jaké potraviny doplní železo vegetariánům?

  • Fazole
  • Čočka
  • Ořechy
  • Klíčky
  • Slunečnicová semínka
  • Listová zelenina

Mezi vitamíny, které pomáhají bojovat s únavou, patří B12 nebo také folát. Nezapomínejte je doplňovat.

Cukr jako zabiják energie

Když potřebujete rychle získat energii, sáhnete po rafinovaném cukru. Ten vám pomůže, ale pouze na chvíli. Během půl hodiny se tento pomocník vyplaví z krevního oběhu a na vás padne nesmírná únava. Často pak nezbývá, než sáhnout po dalším rychlém dodavateli energie, ale ten udělá opět víc neplechy, nežli pořádku.

Řešením je udržování pravidelných stravovacích návyků tak, aby nepřišel hlad a s ním nepřekonatelná chuť na něco sladkého. Budete-li jíst pětkrát denně po menších dávkách a omezíte-li rafinovaný cukr ve stravě, sacharidy se budou v krvi uvolňovat postupně a nedojde k jejich výkyvům. Díky tomu zmizí chutě na sladké a vaše energie bude opět v rovnováze.

Ach ty diety

Drastické diety nám mohou pěkně rozhodit metabolismus. Pokud našemu tělu nedodáme dostatek kalorií, aby mohlo správně fungovat, budeme se brzy cítit vyčerpaní a unavení. Toužíte-li po štíhlejším těle, nepouštějte se do diet, které slibují zhubnutí až 5 kilo týdně. Optimální je 0,5 – 1 kilo za týden. Sestavte si dietní plán tak, abyste se stravovali minimálně pětkrát denně. Vyřaďte tučná a smažená jídla, raději je nahraďte ovocem, celozrnnými potravinami a ořechy.

Pohyb vám okysličí mozek

Při zdravém pohybu se v těle rozproudí krev a ta okysličí svaly ale také mozek. Pohyb zároveň posiluje imunitní systém a navrátí vám ztracenou energii. I když se cítíte pod psa, nebojte se vyrazit alespoň na vydatnou procházku. Uvidíte, že se z ní vrátíte svěží a plní energie.

Detox je správná volba

Pokud nejste nemocní a detoxikaci nic nestojí v cestě, očista těla je tou správnou volbou. Odstraní škodliviny z těla ven a vy se budete cítit jako znovuzrození.

Vhodným detoxem je tzv. syrovátkový detox organizmu, který vám srovná zažívání, pročistí organizmus od škodlivin a zároveň díky němu doplníte důležité živiny.

Syrovátka je nápoj, který vzniká po sražení mléka. Když sušenou syrovátku rozmícháte ve vlažné vodě, chutná sladce a její konzumace není nikterak nepříjemná. Navíc obsahuje vitaminy skupiny B, C a E, minerální látky jako hořčík, fosfor, vápník, draslík, sodík a zinek.

Jak bojovat s únavou (3)

Pitný režim

Velkým pomocníkem v boji s únavou je pravidelný pitný režim. Budete-li jej dodržovat, máte napůl vyhráno. Je důležité pít čistou vodu, do které můžete přidat plátek citronu, v zimě případně bylinkové čaje. Sladké limonády, energetické drinky a ochucené nápoje vám sice dodají energii, ale pouze na chvíli.

Spánek

Nakonec je nutné zmínit, že nejlepším bojovníkem proti únavě je zdravý a vydatný spánek. Doporučuje se spát minimálně osm hodin, každý jedinec však potřebuje jinou dobu na zregenerování.

Máte-li psychicky nebo fyzicky náročné období, pravděpodobně budete potřebovat spát ještě o něco déle. Obecně platí, že organizmus nám sám naznačí, kolik potřebuje spánku. Není však dobré se tzv. přespávat. To znamená spát déle jak deset hodin. Poté se může dostavit malátnost a bolest hlavy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *