Jak na vrácení (nejen) vánočních dárků, a na co si dát při nákupu pozor?

Jak na vrácení (nejen) vánočních dárků, a na co si dát při nákupu pozor?

Vánoce se blíží a s nimi také přemýšlení nad výběrem vhodných dárků, se kterým přichází věčná otázka – co když se vybraný dárek nebude líbit? Možná jste sami pod stromeček dostali dárek, který nakonec zůstal po celý rok netknutý ve skříni. Jak tedy postupovat při vrácení zboží a na co si dát pozor?

 

Prezident podepsal novelu zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a novelu občanského zákoníku č. 89/2012 Sb., kterými se změní také legislativa pro prodejce a samotné spotřebitele. Internetové obchody se například budou muset vyhnout falešným slevám a recenzím uváděných na webu i jiných platformách. Jak se změna dotkne vrácení nevhodného zboží?

Reklamace nebo vrácení zboží

Pojmy, které se vyplatí dobře znát – reklamace a vrácení zboží, mají zákonem dané podmínky. Reklamací se rozumí uplatnění odpovědnosti za vady plnění. Laicky řečeno žádáte prodejce, aby přijal odpovědnost za vady produktu a napravil je, ať už materiálně či finančně. Oproti tomu vrácení zboží je odstoupení od kupní smlouvy, tedy zrušení již uzavřené smlouvy mezi kupujícím a prodejcem.

Vrácení do 14 dnů platí pouze pro e-shopy

Prvním krokem, pokud koupíte, dostanete či darujete nevhodné zboží, je jeho vrácení prodejci. „Pokud dárek pochází z kamenné prodejny, ze zákona se na něj nevztahuje právo zboží bezdůvodně vrátit, některé obchody ale tento benefit už zavádějí. Oproti tomu online nakupování nabízí možnost vrácení bez udání důvodu do 14 dnů, a to včetně nákladů na dodání,” vysvětluje Tomáš Smolík z D.A.S. pojišťovny právní ochrany. Někteří prodejci navíc lhůtu pro vrácení zboží v období Vánoc prodlužují až do ledna nového roku, proto je potřeba si pečlivě projít podmínky vrácení. Zmíněná pravidla pro vrácení zboží se nevztahují na výjimky, mezi které patří:

  • zboží upravené podle přání;
  • zboží podléhající rychlé zkáze (potraviny atp.);
  • zboží, které bylo vyňato z obalu a není možné jej z hygienických důvodů vrátit (rozbalené hygienické potřeby);
  • rozbalená CD či DVD;
  • noviny nebo časopisy.

Co tedy novela změní?

Dle nové právní úpravy zůstává doba pro odstoupení (vrácení zboží) pro e-shopy stejná, tedy 14 dní. Změní se ale to, jak zákazník může se zbožím po tuto dobu “zacházet”. Zákazník si stále bude moct zboží vyzkoušet, ale pouze na nezbytnou dobu tak, aby zjistil, zda mu nové zboží sedí. Nesmí jej tedy použít opakovaně, aby zamezil poškození věci. Pokud k tomu dojde, obchodník bude moct snadněji vrátit méně peněz kvůli opotřebení zboží. A co si pod tím lze v praxi představit? Ke zkoušení zboží je třeba přistupovat, jako by se jednalo o kamennou prodejnu. Například nové boty lze vyzkoušet doma, místo procházky venku. V případě kosmetiky použít přiložený tester, ne parfém otevřít celý apod.

Podmínky vrácení voucheru

Dostali jste voucher, ale nejraději byste ho vyměnili za jiný, nebo ho rovnou vrátili? Pozor, lhůta pro vrácení voucherů je stejná, jako při jiných nákupech přes internet, a to do 14 dnů od zakoupení. „Je potřeba si uvědomit, že vouchery jako takové nejsou vadné, a proto prodejce splnil podmínky vyplývající z kupní smlouvy. Vždy se proto vyplatí ověřit si předem kvalitu například daného hotelu, na který se voucher vztahuje,” říká Tomáš Smolík.

Portál prodávající vouchery má však povinnost zákazníka poučit o právu odstoupit od smlouvy ve čtrnáctidenní lhůtě (§ 1820/1 občanského zákoníku), a to například pomocí všeobecných obchodních podmínek. Pokud se tak nestalo, může spotřebitel od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dnů od uzavření kupní smlouvy. 

Pozor na neznámé e-shopy, bazary a aukční portály

Jestliže zboží nakupujete na internetu a vyberete si neznámý a neověřený e-shop, vyhněte se platbě předem. Než začnete nakupovat, zjistěte si informace o samotném webu a jeho obchodních podmínkách. „Stránky v českém jazyce v žádném případě negarantují, že prodejce je z České republiky,” upozorňuje Tomáš Smolík. České e-shopy vám naopak musí veškeré doklady o koupi, návody a záruční listy v českém jazyce poskytovat. Pravidla v rámci Evropské unie podléhají společné regulaci, a tak např. platí právo na vrácení zboží do 14 dnů, záruční lhůty apod. Mimo EU je však řešení problémů složitější, ať už kvůli odlišným pravidlům, či jazykové bariéře.  

Stejně pozorně si přečtěte podmínky i v případě nákupu přes bazary či aukční portály. Často v těchto případech fakticky nemáte právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu a nemáte garantovanou ani záruku (nejde o standardní nákup přes e-shop a fakticky kupujete od jiného nepodnikatele).

Jak se vyhnout problémům?

Než začnete zboží nakupovat, zjistěte, zda pochází od ověřeného prodejce, a zda vám tak může doručit takovou kvalitu, kterou potřebujete. „Pečlivě si projděte obchodní podmínky a zjistěte, na co máte jako zákazník právo. A v neposlední řadě, při nákupu na internetu si vybírejte jen ověřené e-shopy,” radí Tomáš Smolík z D.A.S.

 

Férový e-shop jasně uvádí:
  • veškeré zákonné údaje (obchodní jméno, IČ, DIČ, bankovní spojení, telefon, adresu fyzickou i elektronickou, odpovědné osoby, pracovní dobu), které jsou ověřitelné (obchodní rejstřík, telefonní seznam);
  • „fyzické“ adresy (jen P.O.Box je nedostatečný!), mobilní spojení i pevné telefonní linky do poboček, kde lze zboží i osobně převzít;
  • kladné reference na internetových diskuzích na nezávislých serverech;
  • bezpečný nákup – komunikaci se zákazníkem vede přes SSL kanál a při placení kartou používá platební brány nebo 3D Secure.

 

Rate this post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.