Jak koupit auto z bazaru? Nenechte se napálit!

Následující příspěvek pouze upozorní na rizika a bude jakýmsi návodem, jak se jich vyvarovat, ale je třeba si přiznat, že koupě dobrého a kvalitního autíčka z bazaru je vždy doprovázena spojením určitého umění a šťastné náhody.

Než zajdeme do autobazaru

Nejprve by to chtělo aspoň informativně vědět, jaké vozidlo má být zakoupeno. Není třeba a možná ani není vhodné mít hned zpočátku určeno, jaký požadujeme typ auta, jaké značky a jakou bude mít barvu. Spíš by mělo být jasno o účelu, ke kterému chceme autíčko používat – zda to bude rodinný vůz nebo jen taková „nákupní taška“ na popojíždění městem, terénní výkonné auto nebo silniční pohodlný vůz.

Poté klidně zapátrejte na internetu a vyhledejte co nejvíce nabídek s vámi vybraným vozem. Tímto způsobem totiž získáte přibližný pojem o ceně a hned si tak uvědomíte, že velice levné nebo hodně drahé nabídky se musí vyřadit. Není od věci si také projít některá internetová fóra, kde určitě narazíte na neocenitelné zkušenosti stávajících majitelů vámi vybraného typu vozu.

S těmito získávanými informacemi by bylo dobré zauvažovat o způsobu zaplacení za nového plechového miláčka. Pokud totiž nemáte dostatek financí pohromadě, tak vám určitě nabídnou v bazaru možnosti, jak financovat vybrané auto. Ale tady veliký pozor! Ne všechny bazary se chovají stejně a někdy jsou zákazníkům záměrně nabízeny ne moc výhodné úvěry. Rozhodně se vyplatí hned nekývnout na lákavé nabídky na slevu z ceny, pokud přistoupíte na ten či onen úvěr. Ono se nakonec může stát, že takovým „podstrčeným“ úvěrem zaplatíte až padesát procent navíc! To je sice lichva, ale některé autobazary mají tyto praktiky ve svých prodejních strategiích. Slušný autobazar má navázané kontakty s několika úvěrovými společnostmi či bankovními domy a svým zákazníkům nabízí několik způsobů, jak je možné vybrané vozidlo zaplatit. A stačí mít jen dostatek informací a případně i kalkulačku a dobře vše spočítat.

Návštěva autobazaru a první ohledání

Když už konečně uvidíte své budoucí vozítko v nějakém dobře prověřeném autobazaru, tak rozhodně nedejte na pění chvály prodejců a na nablýskanou karosérii a vypulírovaný a vyvoněný interiér vozu. Takové ty řeči, že když dnes auto nekoupíte, tak zítra jej odveze ten další zájemce v řadě, jsou jen laciným prodejním trikem a pokud je vám nabídnuta sleva, tak to jen znamená, že ono auto je z nějakého důvodu bohapustý „ležák“.

Když nejsou automobily vaším šálkem čaje, není od věci si vzít ke koupi i odborníka – automechanika. Takového vám za nějaký poplatek „zapůjčí“ mnohé autoservisy.

Spoustu „malých“ podvůdků může odhalit i pouhý laik. Nejprve se zaměřte na první ohledání nabízeného vozu. Barvu a lak kontrolujte za denního světla a na všech částech karoserie. Pátrejte po odchylkách v barvě či lesku, po malých prasklinkách či hrbolcích. Spáry mezi jednotlivými díly karoserie musí být stejné. Lak na šroubech nesmí být poškozen, jinak došlo k výměně nějaké části karoserie.

Pozorně nahlédněte pod plastové části interiéru, totéž udělejte s koberečky a se sedačkami, zda tu neobjevíte zbytky bahna nebo písku. Tyto nálezy by svědčily o zatopení. Zkontrolujte případnou začínající korozi nejen na karoserii, ale i na výfuku.

Největším problémem současnosti u prodávaných ojetin je přetočený tachometr a takzvané „omlazení“ automobilu. Rodné číslo automobilu se nazývá VIN ( Vehicle Identification Number ), které najdete vyražené v motorovém prostoru (např. na krytu tlumiče), na přepážce mezi motorem a kabinou vozu, na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru. Toto číslo nesmí být změněno, přeraženo nebo nesmí být manipulováno s tím dílem, kde je vyraženo. Mnohé automobily mají stejné číslo ( VIN) vyznačeno pod čelním sklem. Tady se totiž prakticky nedá zfalšovat. Datum výroby vozidla najdete i na látkové nášivce či plastovém štítku v místě ukotvení bezpečnostního pásu. Celý vůz a jeho „historii“ si lze před nákupem prověřit na stránkách www.zkontrolujsiauto.cz, kde je k dispozici systém Autotracer. Tam zadejte zjištěný VIN a zobrazí se vám výpis z historie vozu a kontrola identifikačních prvků, jako je umístění VIN, zákaznické, typové a výrobní štítky a další informace o vozidle.

Některé kvalitní autobazary umožňují ještě před samotným prodejem automobilu jeho prohlídku v autoservisu, který si určí zákazník. Pokud tady tato možnost je, tak rozhodně neváhejte a využijte ji, protože i odborník – automechanik při prohlídce v autobazaru nemusí odhalit skryté vady. Pokud by vám autobazar nabídl možnost vrácení peněz po několika dnech od koupě, tak na tuto možnost přistupte, ale onu lhůtu na případné vrácení financí za vozidlo si nechte potvrdit v kupní smlouvě.

Nesmírně důležitou položkou, na kterou je třeba při nákupu ojetiny myslet, je ověření původu vozidla. Je až k nevíře, kolik kupujících jen tak mávne rukou a původ auta je nezajímá. Přitom se může lehce stát, že ono autíčko pochází z nějaké trestné činnosti nebo je kradené a v těchto případech o zakoupené vozidlo zákazník přichází bez náhrady peněz. Původ vozidel si lze ověřit na stránkách http://www.cardetect.cz/ znovu po vložení identifikátoru VIN.

Náležitosti kupní smlouvy

Kupní smlouva je základ nákupu nejen vozidla. Musí být vyhotovena písemně a je nezbytně nutné, aby obsahovala tyto položky : údaje o prodejci a kupujícím, o co se v prodeji jedná ( vozidlo) a všechny další položky, které upřesňují předmět smlouvy – typ vozu a rok jeho výroby, typ motoru, barva karoserie vozu, stav tachometru, SPZ, VIN číslo karoserie, číslo motoru, číslo technického průkazu a původ vozidla. Logicky by měla následovat cena vozidla, záruční podmínky a způsob jeho převzetí. V kupní smlouvě by se nemělo opomenout na způsob zaplacení a datum platby. A případné sankce ze zpoždění úhrady. Součástí kupní smlouvy mohou být i další dodatky, které si tam mnohdy doplňuje autobazar a na ně si dejte velký pozor. Tam se totiž nejčastěji objevuje položka zkrácení záruční doby ( zákon určuje 24 měsíců), zbavení se odpovědnosti za skryté vady nebo tam bývají rozepsané pro zákazníka značně nevýhodné sankce za skutečnosti, které se běžně neřeší. Pokud takový dodatek autobazar připraví a trvá na něm, tak se raději otočte a jděte jinam.

Problém se skrytými vadami

Skryté vady jsou takové, které se objeví do šesti měsíců od koupě. Pokud prodejce trvá na tom, že závada na vozidle v době prodeje neexistovala, tak to musí dokázat. Když neprokáže, že vada vznikla používáním auta během oněch šesti měsíců, tak je považována za skrytou a prodávající je povinen ji bezplatně odstranit. Je ale dobré si dopředu zjistit, zda je autobazar vlastníkem prodávaných vozidel nebo je pouze zprostředkovatelem jejich prodeje. Když auta vlastní, tak sám zajišťuje odstranění skrytých vad. Pokud autobazaru vozidla nepatří, budete muset opravy řešit vy s bývalým majitelem, což mnohdy nebývá žádná jednoduchá věc.

Rada na závěr

Poslední rada je taková – dejte opravdu dobrý pozor, u kterého autobazaru vozidlo kupujete a snažte se zjistit si co nejvíce údajů o vybraném autu. Mnohdy totiž nestačí si ověřit původ vozidla, protože zde mohou existovat nějaká břemena – zástavní právo leasingové společnosti či banky nebo exekuce. To jsou fakta mnohdy těžko ověřitelná a proto se snažte se dozvědět co nejvíce informací o bývalém majiteli vozu a o zárukách, které poskytuje vámi vybraný autobazar. Některé totiž jsou tak férové, že vrací až celou zaplacenou částku, pokud se výše popsaný případ stane.

U nákupu vozidla v autobazaru platí ono známé – dvakrát měř a jednou řež aneb s obezřetností se dojde nejdál…

T.B.

Komentáře k článku. Přidejte i váš!

  1. My jsme koupili náš Ford Escort před léty přes http://autobazar.hyperinzerce.cz/ a byli jsme s ním moc spokojeni, perfektně sloužil. Teď zvažujeme nákup dalšího a asi opět přes tento bazar – je tam velká spousta nabídek.

  2. Při nákupu ojetiny se je dobré podívat také na to, zda automobilka nenabízí výkup a následný prodej vozu se zárukou. Tahle funguje například program Citroen select – viz http://citroen.carling.cz/ojeta-vozidla

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *