Kontroly eshopů od České obchodní inspekce za 3.čtvrtletí 2015

Česká obchodní inspekce provádí pravidelné kontroly eshopů v České republice. Inspektoři kontrolují dodržování právních předpisů, především se zaměřují na dodržování zákona o ochraně spotřebitele. Ve 3.čtvrtletí 2015 nedopadly kontroly příliš dobře. Zhodnocení stavu českého e-commerce z tiskové zprávy ČOI hovořilo především o tom, že zde působí celá řada online podnikatelů, kteří nedodržují požadavky na podnikání na internetu. Největším problémem eshopů je, že nepodávají pravdivé a úplné informace.

Jak dopadly kontroly eshopů?

    • ČOI provedla 245 kontrol internetových obchodů.
    • Porušení obecných právních předpisů bylo zjištěno v 202 případech.

 

  • ČOI udělila pokuty eshopům v souhrnné výši 1.013.000,-Kč.

 

    • Inspektoři udělili provozovatelům internetových obchodů 186 pokut.
    • Nejčastěji se eshopaři dopouštěli nekalých obchodních praktik.

 

  • Velkým problémem jsou pro provozovatele nekvalitně zpracované obchodní podmínky, které nesplňují zákonné požadavky.

 

  • Nejvíce prohřešků bylo zjištěno v Moravskoslezském a Olomouckém kraji (porušení právní předpisů v 91% případů).

Infografika: Kontroly eshopů za 3.čtvtletí 2015

Kontroly eshopů od ČOI 3.čtvrtletí

Jak se ke kontrolám vyjádřil ředitel ČOI?

Pro většinu z kontrolovaných e-shopů je podle zjištění našich inspektorů trvalým problémem poskytovat spotřebitelům úplné a pravdivé informace. A to nejen o nabízeném zboží, obchodních podmínkách a právech při vadném plnění, jak vyplývá z téměř 4000 podání spotřebitelů, kteří se na nás od začátku roku do konce října obrátili. Prodávající klamali také o své identitě. Za stejné období se například inspektorům nepodařilo dohledat 53 subjektů, na něž podali spotřebitelé podnět ke kontrole. Vzhledem k tomu, že podobné zkušenosti z kontrol internetových obchodů mají také další dozorové orgány, je třeba zvážit, zda nestanovit přísnější pravidla také pro tuto perspektivní a dynamickou, ale příliš anonymní formu prodeje, a to včetně prodávajících na sociálních sítích.

Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce

Pravni poradenství PravoProPodnikatele

Článek dodala advokátní kancelář provozující portál PravoProPodnikatele.cz – online právní služby pro internetové podnikatele.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *