Návod pro Money S3

Znáte program MoneyS3? Je to skvělý účetní program pro podvojné účetnictví i daňovou evidenci. Utvořila jsem podrobný návod, který by vám měl pomoci se v programu naučit pracovat.

Velice oblíbený ekonomický systém Money S3, který vytvořila společnost Cígler software, je jednou z nejrozšířenějších systémů a má ji nainstalováno více jak 60 000 osob. Je vhodná pro živnostníky, malé firmy, které účtují v dňové evidenci (jednoduché účetnictví, přednastavené předkontace) či v podvojném účetnictví. Program obsahuje veškeré potřebné moduly (adresář, fakturaci, sklady, objednávky, mzdy, homebanking, propojení s pokladními systémy, internetovými obchody…). Ve Windows systému se vyznačuje především svou jednoduchostí a snadnou obsluhou, kterou zvládne každý. Mezi jeho velké plus patří i výborný ppoměr ceny za předvedený výkon nebo pravidelná aktualizace. Systém využívají obchodní a výrobní firmy, společnosti poskytující služby, velkoobchodní řetězce, zemědělská družstva, strojírenské firmy, drobní živnostníci a podnikatelé ale i neziskové organizace nebo školy (já osobně jsem program MoneyS3 používala na odborné škole Obchodní akademii).

Návod

Přidat agendu – neboli zadat informaci o tom,kdo účetnictví vede (firma, fyzická osoba apod.).

  • IČ: bude v zadání
  • adresa apod. bude v zadání
  • pokud není telefon ani fax v zadání, nepíšeme ho tam (není to povinné políčko), místo BAN napíšeme BU a doplníme číslo našeho běžného bankovního účtu
  • účetní rok
  • zaškrtneme z připravených seznamů (doporučeno), většinou už to bývá zaškrtnuté (raději zkontrolujeme)
  • vše musíme mít zaháčkované (potvrzené)

Nastavení agendy – nastavíme si naše požadavky a informace, u kterých bychom měli dávat velký pozor, abychom vybrali správné možnosti. Na základě této agendy bude fungovat celé naše budoucí účetnictví.

  • název, adresu, stát apod. budeme mít v zadání, popř. si ji vymyslíme
  • typ subjektu: podnikatelský subjekt (bývá už přednastavené)
  • DAŇOVÁ EVIDENCE – FYZICKÁ OSOBA
  • PODVOJNÉ ÚČETNICTVÍ – PRÁVNICKÁ OSOBA
  • účetní rok bude
  • hospodářský rok (první den v roce až poslední den v roce)
  • zadáme základní sazby DPH, pokud nejsou přednastavené = 10 % a 20 %
  • TYP ÚČETNICTVÍ (podle toho, jestli děláme daňovou evidenci, nebo podvojné účtování)
    • PODVOJNÉ
    • DAŇOVÁ EVIDENCE

Podvojné účtování

Zkontrolujeme, jestli máme nastavenou účtovou osnovu, pokud ji mít nebudeme, poradíme se s učitelem

  • Účetnictví – Účtová osnova (musí tam být)

Navedení počátečních stavů

  • Účetnictví – Závěrkové operace – Navedení počátečních stavů deníku
    • podle zadání doplníme počáteční stavy
    • př. počáteční stav pokladny je 250 000 Kč » Má dáti – 211, Dal – 701, Částka – 250 000)
    • 701 bude vždy na straně buďto D nebo MD, podle toho, jaký počáteční stav píšeme – Pokladnu, BÚ aj. píšeme na MD soustavně se 701 na stranu Dal, naopak například u Základního kapitálu dáváme počáteční stav na stranu Dal a 701 na stranu MD

Vytvoříme obchodní partnery (vyplněním a zadáním těchto požadavků se naši obchodn partneři automaticky uloží do programu a budeme je moci zvolit jak dodavatele či odběratee u faktur aj.)

  • Adresář – Adresář – Přidat

Přidáme sklady (jen pokud sklady vedeme, pokud ne, body s návodem na sklady a zásoby vynecháme)

  • Sklady – Sklady – Přidat – Sklad (název buď podle zadání, nebo si ho vymyslíme, př. Zboží)

Přidáme do skladu zásoby (nejdřív si musíme založit skupinu)

  • Sklady – Zásoby na skladě – Přidat (klikneme do levého sloupce) – Přidat skupinu (altány, drogerie, trička…)
  • Sklady – Zásoby na skladě – Přidat (klikneme do pravého sloupce) – Přidat novou zásobu (šampón, mýdlo….)
  • vyplníme popis, hlavní měrná jednotka (většinou ks, nebo m2, kg, g, l), po té klikneme na záložku Ceny a tam doplníme nákupní a prodejní cenu
    • pokud by byla marže, například 30 %, nevyplňujeme prodejní cenu, ale napíšeme do „1. kalkulace (%)“ procenta marže, tudíž 30 % (prodejní cena se nám automaticky vypočítá)

DPH – daň z přidané hodnoty (její účtování u faktur apod.)

  • 310-315 nákup
  • 210-215 prodej

Faktura, pokladní doklady – jejich vyplnění, náležitosti, které nesmí chybět…

  • konstantní symbol
    • 0008 = používá se pro zboží, 0308 = používá se pro služby
  • při první platbě faktury platíme z:
    • BÚ » nemáme zde ještě počáteční stav, tudíž klikneme na položku BU opravit, doplníme počáteční stav podle zadání, primární účet bude 221 a musíme ještě doplnit číslo čtu
    • pokladny » nemáme zde ještě počáteční stav, tudíž klikneme na položku PO (pokladna, pokud nemáme, vytvoříme si ho), klikneme pravým tlačítkem myši » opravit, doplníme počáteční stav pokladny podle zadání, primární účet bude 211 a musíme ještě dole zaškrtnout, že jde o pokladnu » program po nás bude chtít jméno pokladníka, zadáme své příjmení
  • při prodeji zásob (to, co máme ve skladu dle zadání, viz dřívější kroky) dáme u faktury Přidat – Zásobu, pokud půjde o DM, službu, kancelářské potřeby aj., dáme Přidat – Novou položku
    • položka » napíšeme popis (př. Nákup kancelářských potřeb), napíšeme prodejní cenu; zadáme, jeslti je s DPH nebo ne (to bude v zadání) a pokud DPH bude, musíme vybrat sazbu; nakonec napíšeme měrnou jednotku (pokud jich je víc, pokud ne, necháme jen 1.000)
    • zásoba » naběhne nám Sklad, vybereme co prodáváme » bez DPH, sazba 20 % (dle zadání může být i jinak) a důležité je zaúčtovat (příjemka nebo výdejka » 504-132 vystavěné faktury, 132-131 přijatá faktura)

Tisk faktury

  • kliknu pravým tlačítkem na fakturu, kterou chci tisknout, vyberu Tisk – Faktura – Náhled a zkontroluji, jestli je faktura dobře sestavená /odběratel, dodavatel, položky, ceny, DPH, celkem…

VÚD, vnitřní účetní doklad

  • Účetnictví – Interní doklady (př. vyúčtování cestovného)

Poznámka

  • úroky z úvěru » výdaj
  • úroky z BÚ » příjem

Uvedení DM (kopírka, tiskárna…) DO PROVOZU = do užívání

  • máme zatím jenom zaplacenou fakturu daného DM (nebo SMV aj.)
  • musíme ho uvést do provozu = dát ji na kartu majetku
  • Majetek – Majetek – Přidat » naběhne nám karta majetku
  • způsob pořízení = dodavatelsky, nákup od dodavatele
  • přidat
    • zařazení do užívání
      Přijatý doklad = přes … najdeme tu fakturu s tím předmětem (př. Přijaté faktury – Nákup kopírky)
      Zaúčtování = INT002 (Zařazení dlouhodobého HM do užívání)
      Cena pohybu = zadáme smluvní cenu (bez DPH)
    • zvýšení ceny
      Přijatý doklad = přes … najdeme doklad související s navýšením (např. „VPD – Instalace kopírky, FAP – Doprava)
      Cena pohybu = cena (př. instalace, dopravy, cla, pojištění) bez DPH
      Zaúčtování = INT002 (Zařazení dlouhodobého HM do užívání)
    • klikneme na záložku Daňové odpisy, klikneme na Vypočítat, po té klikneme na Účetní odpisy a taktéž dáme Vypočítat
    • po výpočtu odpisů kliknu znovu na záložku Pohyby – Přidat – Daňový odpis
      • předkontace = INT016 (Odpisy DHM)
      • zadám účtování = účet majetku – 042, oprávky k majetku 082 a protiúčet pohybu 551
      • po kliknutí na OK se nám automaticky uzavře rok
      • dáme OK = karta majetku je hotová

Daňová  evidence

Nedělají se v daňové evidenci odpisy !!! Výhodou je, že zde nemusíme účtovat, pouze si vybíráme předkontace, které jsou již zadané a přednastavené v programu.

Tisk daňové evidence

  • Účetnictví – Tiskové sestavy – Peněžní deník
    • období (jeden jediný den, kdy DE děláme)
    • musíme mít potvrzeno 3xA4 a Závěrečný přehled

Komentáře k článku. Přidejte i váš!

  1. Ahoj, prosím o pomoc. Dnes se mi podařilo v MONEY S3 smazat prodejku – registrační pokladny – import pohybů .- a nevytvořila jsem zálohu dat. Prodejka se mi tím pádem ztratila do pryč a já jsem zoufalec zoufalý, protože ji potřebuji zpět. Nezobrazí se mi bohužel už žádné zboží,které jsem ten den přes pokladnu a money prodala a tím pádem mi nesedí sklad. Prosím pomoc!!!!!

  2. Dobrý den, ve vydaných fakturách jsem vymazala jednu fakturu a když ji chci přidat, nijak mi to nelze zařadit do řady vydaných faktur. Prosím, pomozte mi.
    Děkuji.

  3. Dobrý den, prosím o radu. Chtěla jsem zauctovat prijatou platbu bankou z výpisu za vydanou fakturu. Dělám výpis zpětně, teď v říjnu zapisuji výpis ze srpna, takže zadavam srpnový datum platby podle výpisu. Zobrazí se mi ale tabulka, že zasahuji do uzavřeného období a budu muset dělat opravné přiznání. Když ale zapisuji platbu, tak je bez dph, mám tabulku ignorovat nebo ji v nastavení nějak zrušit? Děkuji

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *