Jak bojovat s nespavostí

Mnoho z nás má potíže s nespavostí. Nejedná se o malichernost, ale o závažnou nemoc, která ohrozí náš fyzický i psychický stav. V důsledku nespavosti nejsme nebezpeční jen sami sobě, ale i svému okolí.

Průměrná doba spánku je velmi individuální a je závislá na mnoha faktorech, například na věku, fyzickém a psychickém stavu jedince, či množství elánu. Nejčastěji se průměrná doba spánku pohybuje v rozmezí 6 až 8 hodin, ale vzhledem k dnešnímu chaotickému životu se stále zkracuje.

Jev zvaný nespavost lze charakterizovat jako stav, kdy je člověk neschopný si během spánku odpočinout, zotavit se, opakovaně se ze spánku budí a přes den je unaven. Lze se setkat s pojmem začarovaný nebo ďábelský kruh – lidé z důvodu nedostatku spánku zalehnou během dne, dopoledne či odpoledne, čímž se snaží dohnat noční nedostatečný spánek. Místo, aby jim to však ve zotavení pomohlo, jim to čím dál tím více škodí, jelikož poté nastává opět situace, kdy je člověk díky spánku v průběhu dne vyspalý a v noci opět nemůže usnout, čímž si pomalu, ale jistě, a nevědomky navyká na tento způsob života fungování.

Příčin nespavosti může být hned několik. Nejčastějšími důvody nespavosti jsou z vnějšího pohledu stres a vlivy prostředí – tedy vysoká či nízká teplota v místnosti, hluk, nepohodlné nebo špatně umístěné lůžko a další. Vnitřními faktory jsou především potíže psychické a fyzické – nejčastěji výskyt nemoci, bolesti, infekce, nemoci plic, srdeční choroby, potíže se zažíváním, svědění, různé stupně a druhy emocí, starosti, deprese, přepracovanost a jiné.

Nedostatek spánku v mozku aktivuje změny, jako by byl dotyčný opilý. Nejen, že nespavost zvyšuje riziko úrazu či dopravní nehody, ale pro každého jedince má za důsledek snížení výkonnosti ať už v osobním, tak v profesním životě. 

nespavost

Jak s nespavostí bojovat

Pokud se chcete nespavosti zbavit, je několik oblastí, na které se lze zaměřit, a které je vhodné zvážit a případně je změnit.

  • Kvalitní materiál lůžka – Kvalitní rošt a matrace jsou základním kamenem pro zdravý a klidný spánek. Se správným výběrem komponentů postele vám zajisté poradí odborník k tomu kompetentní, který se v nabídce orientuje.
  • Umístění lůžka – Pokud zatím máte možnost zvolit, na jakou světovou stranu bude směrovat okno vaší ložnice, zvolte ideálně východní stranu nebo stranu severovýchodní. Díky tomuto umístění ložnice vás sluneční paprsky ráno vytáhnou z postele a dobijí energií, a večer budete naopak usínat v příjemném stínu.
  • Barva místnosti – Syté barvy ložnice a v blízkosti lůžka jsou symbolem nervozity a agrese. Jedná se jak o malby stěn, tak i nábytek či doplňky. Barevné nápady raději využijte v jiných místnostech.
  • Dodržujte spánkovou hygienu – Spánková hygiena zahrnuje několik zásad, které dopomáhají kvalitnějšímu spánku a odstraňují nespavost. Patří sem teplota místnosti do 20° C, větrání, před spánkem se nerozčilovat a důležité záležitosti a rozhodnutí přenechat na dobu po spánku, minimálně 3 hodiny před spánkem nejíst, nepít alkohol, necvičit a nekouřit a pokud neusnete do půl hodiny od zalehnutí, raději se jděte věnovat nějaké činnosti a vyčkejte, až se spánek dostaví, také je vhodné vynechat kofein.
  • Nespěte během dne – Již zmíněný začarovaný kruh, kdy člověk spí přes den a v noci bdí, místo aby tomu bylo naopak.
  • Zdravý životní styl – Vyvážená zdravá strava a pravidelný pohyb skvěle přispěje ke kvalitnímu spánku.
  • Lékařská pomoc – Lékařskou pomoc je vhodné vyhledat, pokud máte problém s nespavostí zhruba třikrát v týdnu již po delší dobu a tento stav má vliv na vaše pracovní a sociální funkce. Lékař může předepsat léky, kterých je hned několik desítek druhů, a doporučit základy spánkové hygieny.

 

Komentáře k článku. Přidejte i váš!

  1. Bylinný přípravek české firmy EnergyKorolen aktivizuje životně důležitá centra, zpomaluje stárnutí a otevírá osobnost člověka. Osvědčil se mimo jiné právě i při léčbě poruch spánku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *