Jak překonat strach z létání

Jak překonat strach z létání

Strach z létání je zcela běžnou fóbií, která omezuje miliony lidí po celém světě. Projevuje se pocením, třesem, úzkostí a celkovou nepohodou. Mnoho lidí je však nuceno letadlo využívat z pracovních důvodů nebo si chce užít alespoň jednou ročně dovolenou u moře, nejlépe v exotické krajině. Proto se musí naučit se svým strachem pracovat. Patříte mezi ně? Poradíme vám, jak účinně překonat strach z létání!

Jak překonat strach z létání

Co se létání týče, existují tři typy lidí. Ti první létání milují, do letadla se přímo těší a užívají si výhled z okénka. Druhý typ lidí udržuje k létání neutrální postoj. Nedělá jim problém létat, ale často pomyslí na letecké katastrofy či teroristické letecké útoky. I přesto jim to v létání nezabraňuje. Třetí typ lidí má z létání a letadel přímo hrůzu. V letadle mají typické projevy úzkosti či paniky a již několik týdnů před letem nedokáží myslet na nic jiného. Tito lidé s největší pravděpodobností trpí fóbií z létání – aerofóbií.

Pokud patříte mezi ty, kdo má z létání doslova panickou hrůzu a let je pro něj pouze nejhorší možnost přepravy, pak je tento návod určený přímo pro vás.

Jaká je pravděpodobnost pádu letadla?

Podle nejnovějších výzkumů je rok od roku nižší pravděpodobnost pádu letadla. Podle statistik byl rok 2017 dokonce nejbezpečnějším rokem v letecké dopravě. Šance, že utrpíte smrtelná zranění při letecké nehodě, je 1:16 000 000. V roce 2017 se stalo 10 fatálních nehod, z čehož pět nehod byly osobní lety. Zemřelo celkem 44 osob. V porovnání s nehodami na silnicích, kdy zemřelo jen v České republice 507 lidí, je tato skutečnost důkazem, že cestování letadlem je nejbezpečnějším způsobem dopravy.

Dokonce, podle mezinárodní statistiky Association for Safe International Road Travel (ASIRT), zemře ročně na silnicích po celém světě 1 300 000 lidí, průměrně tedy 3 287 lidí denně. Letadlo je oproti tomu několikanásobně bezpečnějším dopravním prostředkem.

Uklidnili jsme vás alespoň trochu na začátek?

Na let se připravte

Zejména pokud letíte poprvé, na let se připravte. Rozhodně se však nedívejte na katastrofické filmy a dokumenty. Zjistěte si co nejvíce o tom, jak letadlo funguje.

Zvláštní pocit v uších, povinnost připoutat se, vypnout mobilní telefon, pohyb křídel i turbulence… Vše je naprosto normální. Informujte se o co nejvíce jevech, které vás mohou v letadle potkat. Díky tomu budete připraveni i na nenadálé situace a nebudete v šoku.

Věřte technickému stavu letadla

Letadla prochází pravidelnými generálními prohlídkami, ale také je na nich před každým letem provedena kontrola, které se účastní sám kapitán. Též mechanici prohlížejí letadlo každých 24 hodin. Teprve po řádné prohlídce mohou cestující na palubu.

Pracujte se svou úzkostí

Úzkost je velmi nepříjemný pocit, při kterém mnoho lidí začne panikařit. Lze se však naučit ji efektivně zvládat. Pomáhají účinné dýchací techniky. Je možné se je naučit z videí na internetu nebo můžete navštěvovat psychologa, který vám pomůže se správnými dýchacími technikami. Pokud se pustíte do práce z úzkostí – máte z poloviny vyhráno!

Doporučuje se zhluboka nadechnout nosem tzv. do břicha, poté vydechnout a napočítat do 10. Takto opakujte až pětkrát, dokud se nebudete cítit lépe.

Letadlo ovládá zkušený pilot

Letadlo je ovládáno zkušeným pilotem, který má za sebou často více než tisíc nalétaných hodin. Pilotem se navíc může stát pouze vybraný jedinec, naprosto fyzicky i psychicky zdravý. Snažte se mu proto důvěřovat. Stejně jako v autobuse nebo třeba v taxi jste pouze cestujícím. Myslete proto na svou cílovou destinaci a příjemný let.

Jóga či meditace

Při letu můžete praktikovat nejen dechová cvičení, ale také jógu či meditaci. S jógou můžete začít již doma a naučit se několik příjemných poloh, které vám pomohou uvolnit se a zvládat stresovou situaci. Relaxační cvičení je nejúčinnějším bojovníkem při strachu z létání a používá se v nejedné psychologické ordinaci.

Jak překonat strach z létání

Pracujte také s tělem

Kromě psychického uvolnění pracujte také s tělem. Zavřete oči, uvolněte ramena, povolte všechny svaly v těle. Uvolněte také nohy a veškeré napětí v těle. Můžete se protáhnout jemnými cviky.

Myslete na cílovou destinaci

Ať již letíte na dovolenou nebo za služebními povinnostmi, vytyčte si něco, na co se budete těšit. V případě dovolené je to jasné. Krásný hotel s bazénem, písečná pláž, koupání v moři, výlety po památkách …

V případě služební cesty by vás mělo motivovat zejména finanční ohodnocení a možnosti, které se vám díky pracovní cestě naskytnou. Pokud je to běžná pracovní cesta, těšte se alespoň na vynikající jídlo, které v dané destinaci ochutnáte, či na nové zážitky, jež si po splnění pracovních povinností dopřejete. Vždy je důležité se hojně odměnit. Obzvlášť pokud podstupujete cestu letadlem z pracovních důvodů a máte fóbii z létání.

Extrémní strach z létání vyřeší kurz

Pokud máte opravdu extrémní a nepřekonatelný strach z létání, může vám pomoci kurz. Ten vás naučí zvládat cestování letadlem v pohodě a dokonce překonat úzkostné stavy. Existuje několik typů kurzů, některé z nich jsou dokonce zakončeny skutečným letem letadlem. Toho byste se však již, po úspěšném zvládnutí kurzu, neměli obávat. Pomůže také letecký simulátor, na kterém se naučíte reagovat na běžné situace, které se mohou v letadle odehrávat.

Nevyhýbejte se létání

Jak se říká, se strachy by se mělo bojovat a nedovolit jim vás omezovat. Pokud se vám naskytne příležitost letět, prostě leťte. Přestaňte řešit důvody, proč ne, a najděte si alespoň jeden důvod, proč ano. Naučte se čelit své fóbii.

Krátké lety jsou ideální

Začněte sami trénovat. Kupte si letenku na krátký let a udělejte si výlet po Evropě třeba s partnerem. Vyrazte do Paříže k Eiffelově věži a dopřejte si romantický víkend. Dopravte se tam letadlem. Let nebude nijak dlouhý, sotva vzlétnete, během chvíle budete opět přistávat. Postupně délky letů prodlužujte. Za rok se zvládnete vydat třeba i přes “velkou louži” a prozkoumat Ameriku.

Sedadlo nad křídlem uklidňuje

Při letu si vyberte sedadlo nad křídlem. Toto místo je ideální pro ty, kteří se bojí létání. Zde cítíte nejméně pohybů letadla a navíc se jedná o stabilní a uklidňující místo, ze kterého můžete sledovat křídlo.

Cestující také uklidňuje místo u uličky či u východu. Pomůže vám sledovat dění v letadle, komunikovat s letuškami nebo se spřátelit s cizím člověkem přes uličku. Díky tomu zapomenete na svůj strach.

Jak překonat strach z létání

Větší letadlo a let přes den

Pokud je to možné, vybírejte si let větším letadlem a nejlépe přes den. Budete se cítit bezpečněji a alespoň o něco klidnější.

Prozkoumejte letiště

V případě, že jste ještě nikdy předtím neletěli, navštivte letiště ještě před odletem. Udělejte si čas podívat se, jak proces odbavování funguje, kde naleznete jaký terminál a co vše vás čeká. Příště, až budete na letišti, budete již ve známém prostoru a uklidní vás, když budete vědět co a jak.

Před letem dorazte včas

Před samotným letem dorazte na letiště včas. Teoreticky byste měli být na terminále o dvě hodiny dříve, ale raději přijeďte na letiště ještě o něco dřív. Budete o mnoho klidnější a v klidu si vyberete sedadlo.

V letadle se zaměstnejte

Při vstupu do letadla se nejprve seznamte s letuškami a povězte jim, že máte strach z létání. Ony to vezmou na vědomí a v případě toho nejhoršího tam budou pro vás. Také od nich dostanete časopis či denní tisk. Při letu se snažte zabavit oblíbeným filmem, hraním her, čtením či povídáním s partnerem. Můžete se také pokusit o spánek či meditaci.

Fóbie z létání je běžným strachem, se kterým však lze účinně bojovat. Vyzkoušíte-li předchozí tipy a triky, které jsme vám poradili, rozhodně jste na dobré cestě se svého strachu nadobro zbavit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *