Než začnete podnikat

Co vše je třeba zvážit, než začneme podnikat + 3 obecné kroky při zahájení podnikání.

Skoro každý z nás minimálně jednou v životě stojí před rozhodnutím, jak dál v profesním životě. Vedle těch, kterým se podaří najít nějakou formu zaměstnání u zaměstnavatele, stoupá dnes počet lidí, kteří se dobrovolně rozhodnou nebo jsou nuceni soukromě podnikat (díky schwarzsystému – systém, který umožňuje firmám nutit zájemce o práci, aby pracovali jako podnikatelé – partneři). Co však předchází onomu okamžiku první tržby?

Než se do podnikání pustíme, je třeba vše promyslet pokud možno do posledního detailu, aby pravděpodobnost problémů, zklamání a bankrotu byla co nejmenší:

  • Odpovězme si na otázku, jakou máme šanci uspět s konkurencí (ať už místní nebo vzdálenější)? Za tím účelem je vhodné navštívit budoucí konkurenty (pokud to není nutné, neříkejme jim, že se jim chystáme konkurovat). Využijme přitom i jejich webových stránek, na kterých je někdy možné najít i ceníky, fotografie apod., díky čehož nám může odpadnout nutnost osobní návštěvy.
  • Vyberme si již dopředu případné dodavatele. Postupem času je můžeme vždy změnit.
  • U nového výrobku nebo služby máme možnost ze 3 typů tvorby cen: skipping (začneme na cenně vyšší, kterou pak budeme snižovat – není vhodné u výrobků s krátkou dobou upotřebitelnosti), princip pronikáním (začínáme na cenně nižší, kterou můžeme zvednout – náklady se nám vrátí díky masovému prodeji – počítáme, že ze začátku budou naše zisky nižší). Můžeme si také stanovit cenu, kterou má u podobných výrobků konkurence.
  • Vyberme si předběžně firmu, která nám povede účetnictví (využijme referencí na internetu nebo přátel). Mějme na paměti, že nejlevnější nemusí být nejlepší. Vybereme-li si nekvalitní účetní firmu, díky které nám úřady udělí pokutu za nedostatky, utratíme daleko více peněz, než jsme ušetřili za to, že jsme vybrali levnou. Za správnost účetnictví ručí podnikatel, který si pak penalizaci musí na účetní firmě vymáhat (má-li nám tato firma z čeho tyto peníze nahradit). Nespoléhejme tedy na to, že účetní firma ručí za svou provedenou práci. Můžeme si rovněž vést účetnictví sami, v tom případě se to musíme opravdu dobře naučit (nejlépe prostřednictvím kursu vedeného akreditovaným účetním, je možnost i internetového kursu nebo literatury) a samozřejmě sledovat i změny zákonů, které v této oblasti nastanou. K účetnictví patří pochopitelně také doklady, které budeme používat, proto je dobré se s nimi také seznámit.
  • Vyberme optimální a dostupnou formu podnikání (živnost, společnost apod)

 

Ti, kteří jsou nuceni podnikat a spolupracovat shwarzsystémem mají určitou výhodu, neboť u subjektu, se kterým spolupracují jsou již většinou dány určité postupy i používané doklady. U ostatních platí, že čím méně se podcení příprava, tím větší je pravděpodobnost úspěchu.

Zahájení podnikání

má u každé formy určité odlišnosti. Vždy však probíhá ve třech krocích a to:

  • vyřízení základního dokladu tj. Živnostenského listu, Koncese, uzavření společenské smlouvy aj.
  • Přihlášení se coby podnikatel na příslušné správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně
  • Přihlášení se na finančním úřadě

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *