Jak se správně saunovat

Jak se správně saunovat

Saunování je celkově zdraví prospěšné. Posílí jak naši fyzickou, tak i psychickou kondici. Organizmus tak bude odolnější vůči nachlazení, chřipkám a infekcím horních i dolních cest dýchacích. Pravidelný pobyt v sauně podpoří i naši psychiku, má totiž blahodárný vliv na nervovou soustavu. Avšak i tak příjemná činnost, kterou saunování je, má svá pravidla, jež by měl navštěvník dodržovat. Jedině tak si může relaxaci v sauně užít. Jak se tedy správně saunovat?

jak se správně saunovat

Historie saunování

Abychom správně pochopili smysl saunování, pojďme se nejprve podívat do historie.

Saunování patří po tisíciletí k oblíbeným lidským rituálům. Je tu s námi již od doby ledové, kdy probíhalo trochu jinak, než nyní. Od té doby se jeho podoba několikrát změnila a výsledkem je saunování, jak ho známe dnes.

Slovo sauna pochází z finštiny a dříve se vyslovovalo sow-nah, což znamená lázeň. V historii plnila sauna několik funkcí. Prováděli se v ní náboženské rituály, léčivé procedůry a očisty. Zároveň byla místem, kde se lidé setkávali a společně relaxovali. Zajímavé je, že do sauny chodily ženy rodit a staří lidé zemřít. Byla opravdu důležitou součástí běžného života lidí.

Vznik saun se datuje přibližně před 10 000 lety. Podoba tehdejších saun se výrazně lišila od těch dnešních. Byla to prohloubená díra do země přikrytá zvířecí kůží. Uprostřed díry byl otvor na nahřáté kameny. Jednalo se o tzv. podzemní sauny.

Poté, v době kamenné, začali vznikat tzv. kouřové pozemní sauny. Byly postavené ze tří stěn, stropu z kmenu a dřevěných dveří. Místnost se při vyhřívání naplňovala kouřem a na stěnách obložených kamenem ulpívaly saze. Saunování mohlo začít, jakmile se kameny vyhřály. To trvalo obvykle 8 hodin. Lidé byli od sazí zašpinění, ale to ničemu nevadilo. Saze jsou sterilní a tím pádem nejsou nehygienické.

jak se správně saunovat

Ve Finsku stále existuje kouřová sauna, je to vůbec nejstarší veřejná sauna a jmenuje se Rajaportin v Tampere.

Ve středověku byli v Evropě oblíbené tzv. parní lázně, které se k nám dostaly od asijských nomádských kmenů. Jednalo se o stany, do nichž se nanosily nahřáté kameny, které se polévaly vodou.

Saunování v Čechách sahá až do desátého století. Židovský kupec Ibrahím Ibn Jákúb sauny popisoval jako dřevěné budky s trámy vycpanými mechem. Údajně byly vybavené kamny s otvorem pro ventilování dýmu. V budkách byly kbelíky s vodou, kterou se kamna polévala.

Počátkem devatenáctého století se začaly stavět moderní dřevěné sauny, které se podobaly těm dnešním. Problémem však zůstavala dlouhá doba vytápění. Až po druhé světové válce se systém vytápění zmodernizoval, sauny byly vytopené za 90 minut.

Druhy saun

Při slově sauna si představíme jednu klasickou dřevem obloženou místnůstku. Ovšem, není sauna jako sauna. Jejích druhů je hned několik a my si je teď představíme.

Finská sauna

Finská sauna se svojí podobou nejvíc přibližuje k původním saunám. Je obložena dřeven a vybavena lavicemi. Teplota v ní se pohybuje od 85 do 95 stupňů Celsia, vlhkost je 10 až 20 %. Pomáhá vyplavovat toxiny z těla ven, prokrvovat orgány, posilovat imunitu a zbavuje stresu.

Kouřová sauna

Kouřová sauna doslova patří k historii saunování. Najdete v ní kamna, z nichž se kouří. Celá místnost je pak plná sazí. V této sauně je nutné průběžně větrat. Kdybyste si ji chtěli vyzkoušet, najdete ji ve Finsku.

Sauna s parním rázem

V sauně s parním rázem se polévají horké kameny vodou a tím vzniká pára. Následně se horko rozfoukává po celé místnosti. Teplota je zde 80 až 90 stupňů Celsia a vhlhkost se pohybuje mezi 10 až 30 %. V této sauně se intenzivně prohřívá tělo a zlepšuje se jeho termoregulace.

Infrasauna

Infrasauna slouží především k rozehřátí svalů. Je opět vyložena dřevem a vybavena infrazářiči. Vyhřeje se během patnácti minut a teplotu udržuje kolem 45 až 60 stupni Celsia.

Tropická sauna

Teplota v tropické sauně se pohybuje mezi 65 a 75 stupni Celsia, je tak vhodná pro ty, komu nevyhovují vysoké teploty. Naopak nižší teplota je vynahrazena vyšší vlhkostí, ta se pohybuje mezi 50 – 60 %. Zvýšená vlhkost simuluje tropické klima, které pomáhá zlepšovat dýchací potíže. Je vhodná i k léčbě revmatu a svalových obtíží.

Mezi další druhy saun patří Herbal sauna, Solná sauna, Biosauna a Parní lázeň. Pro začátečníky je vhodná Solná sauna, která má nižší teplotu, kolem 40-55 stupňů Celsia a vlhkost 15 až 30 %. Navíc krásně zvláčňuje pokožku.

Jak postupovat při saunování

I saunování má svá pravidla, která vám pomohou si jej lépe užít. Navíc vždy doporučujeme přečíst si provozní řád jednotlivých saun.

jak se správně saunovat

Před vstupem do sauny je nutné dodržet všechny hygienické podmínky sauny. Osprchujte se mýdlem a řádně se osušte. Do sauny vstupujte nazí, pouze se zahalte ručníkem nebo hygienickým prostěradlem, které bývá v saunách k dispozici. V některých zařízeních požadují, aby návštěvníci ponechali osušku pověšenou před saunou.

Proč se do sauny nesmí v plavkách?

Důvodů je hned několik. Plavky zabraňují rovnoměrnému prohřátí kůže, nedovolují pokožce dýchat a tím pádem snižují účinky saunování. Dalším důvodem jsou bakterie, které se v plavkách zdržují a v teplé sauně se rychle množí.

Nechoďte do sauny hladoví

Abyste si celý proces užili a cítili se komfortně, nechoďte do sauny hladoví. Stejně tak není dobré se saunovat ihned po těžkém obědě. Tělo se během pocení regeneruje a není dobré jej ještě zatěžovat trávením obědu.

Uvolněte se prosím

Při samotném saunování najděte vhodnou polohu tak, aby vám to bylo příjemné. Nejlepší je si na lavici lehnout, díky tomu se rovnoměrně prokrví celé tělo. Také můžete masírovat pokožku pomocí kartáče nebo žínky. Čas v sauně využijte na relaxaci a odpočinek. Nemyslete na pracovní povinnosti a soustřeďte se pouze horký vzduch.

jak se saunovat

Nepřemáhejte se

Doporučený čas pobytu v sauně je 10-20 minut. Vždy záleží na tom, jak je vám saunování příjemné. Jedinec, který je zde poprvé, by měl začínat na kratším čase a postupně proces prodlužovat. Nejvyšší teplota je v místnosti nahoře, tudíž se začátečníkům doporučuje usadit na některé ze spodních lavic.

Po saunování se jďete zchladit do bazénku případně pod studenou sprchu. Nedoporučuje se zchlazení šokem. Pozvolna se osprchujte nebo se pomalu ponořte do bazénku. Ve Finsku je dokonce pravidlo, aby byl ledový bazének vzdálen 50 metrů od sauny. Otužilci tak při cestě k němu vychladnou a skok do něj není takový šok.

Důležitý je odpočinek a dostatek tekutin

V pauze mezi zahříváním, například po zchlazení ve vodě, dodržujte pitný režim. Věnujte se relaxaci na lehátku i mimo saunu a užívejte si pocit uvolnění. Prostřídat zahřívání, zchlazení a relaxaci byste měli celkem třikrát. Po posledním ochlazení si dopřejte vydatnější odpočinek, klidně i 30 minut.

V jaké období se doporučuje chodit do sauny?

Saunu můžete navštěvovat po celý rok. Během zimy pomáhá zahřívat tělo a zvyšovat imunitu. Ke škodě však není ani v létě. Naučí váš organizmus se lépe vyrovnávat s letními horky a pocením.

Kdo by se měl sauně raději vyhnout?

Saunování není doporučováno lidem s onemocněním oběhového systému či srdce. Také pokud vás trápí nemocná játra či ledviny nebo jste-li zrovna nemocní, vyhněte se mu. To by mohlo tato onemocnění ještě zhoršit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *