Nejdůležitější aktivita dne? Spánek! Zjistěte, jak se vyspat kvalitně a zdravě

Nejdůležitější aktivita dne? Spánek! Zjistěte, jak se vyspat kvalitně a zdravě

Spánek má vliv opravdu na vše. Ať už studujete, pracujete nebo chcete třeba jen usednou za volant, bez pořádného spánku se nic nového nenaučíte a v autě ohrožujete sebe i své okolí. Spánek má vliv na naši náladu i schopnost rozhodování, stejně jako na psychické i fyzické zdraví. Přesto ho často zanedbáváme. Jak si zařídit ložnici, ve které se vyspíte opravdu dobře?

Odstraňte světlo

Tma je pro spánek velmi důležitá. Střídání světla a tmy reguluje naše cirkadiánní hodiny a pouze v dokonalé tmě kvalitu spánku nic nenarušuje. Jenže jak se zbavit všech světelných zdrojů? Zvlášť ve městě, kde nám do ložnice svítí pouliční osvětlení a proniká do ní i další světelný smog města, to může být celkem výzva.

Řešení je naštěstí poměrně snadné. O dokonalé zatemnění ložnice se postarají zatemňovací závěsy. Čím tmavší barvu zvolíte, tím lépe vás od vnějšího světla izolují. Další věc, co můžete pro kvalitu svého spánku udělat je odstranění všech elektronických zařízení, které vydávají světlo, z ložnice. Případně je před spánkem alespoň odpojte, aby vás přes noc zbytečně nerušily.

Nepodceňujte správnou spánkovou hygienu

Tma je jedním ze základních bodů spánkové hygieny. Stejně tak byste ale měli věnovat pozornost činnostem, kterým se před ulehnutím věnujete.

Večer už byste neměli dohánět žádné pracovní resty ani koukat do počítače či mobilního telefonu. I televize před spaním může kvalitu vašeho spánku narušit. Proto alespoň dvě hodiny před spaním raději relaxujte například ve vaně nebo sáhněte po knize.

Několik hodin před spaním také vynechte všechny potraviny s kofeinem (čaj, kávu, ale také třeba čokoládu).

Máte přesto problém usnout? Zkuste si před spaním opláchnout obličej vlažnou (nebo klidně i studenou vodou), i to může pomoci k lepšímu usínání.

Důležitou součástí spánkové hygieny je také kvalitní matrace a povlečení, ve kterém se vám bude dobře spát. Během zimy sáhněte po mikroplyši. V parných letních měsících naopak oceníte bavlněný satén, který vás příjemně ochladí.

Zkuste si v ložnici vytvořit ideální teplotu pro spánek

Další důležitou součástí klidného spánku je správná teplota v ložnici. Ta by se měla pohybovat v rozmezí 15,6 až 19,4 °C. Pokud sdílíte ložnici s malým miminkem, teplota by měla být o něco vyšší, ideálně 20,5 °C.

Jak udržet ložnici v požadované teplotě i během letních měsíců? Nejlepší radou je větrat pouze v chladnějších hodinách a přes den ložnici udržovat na minimální teplotě pomocí zatažených závěsů či žaluzií, které dovnitř nepustí žádné sluneční paprsky.

Kvalitní spánek je skutečně základ spokojeného života. Nebojte se sáhnout ani po aromaterapii. S usnutím vám pomůže například vůně levandule.

5/5 - (1 vote)

1 komentář k Nejdůležitější aktivita dne? Spánek! Zjistěte, jak se vyspat kvalitně a zdravě

  1. Spánek, potažmo odpočinek obecně, je poměrně důležitý. Jak říkali naši předci, člověk by měl osm hodin denně pracovat, osm hodin denně se vzdělávat a osm hodin denně odpočívat. I proto jsem si na https://www.topmuzika.cz/ koupil klasickou kytaru a učím se na ni hrát. Hodně mě to baví a sám jsem zvědavý, jak daleko se dostanu. 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.