Spánek zásadně ovlivňuje psychiku

Spánek zásadně ovlivňuje psychiku

To, že je kvalitní spánek předpokladem fyzické i psychické pohody dalších dní, je všeobecně známý fakt. Přesto menšími či většími problémy se spánkem trpí skoro polovina populace. Dostatečná doba spánku a jeho kvalita má zásadní vliv nejen na výkonnost a fyzičku, ale také na psychický stav člověka. Dlouhodobé potíže se spánkem mohou vést ke zhoršení zdravotního stavu a také k psychickým problémům, například depresím. Proto pokud chcete významně podpořit své fyzické i duševní zdraví, neupravujte jen jídelníček a množství pohybu, ale dbejte také na délku ničím nerušeného spánku.

Zdravý životní styl vyžaduje dostatečný odpočinek

Když se řekne zdravý životní styl, každý si představí hlavně dostatek pravidelného pohybu a vyrovnané stravovací návyky, ale často se zapomíná na pravidelný odpočinek. A tím nejlepším a nejúčinnějším způsobem relaxace je právě spánek. Bez něj se člověk cítí vyčerpán jak psychicky tak fyzicky, snižuje i pohybovou aktivitu a navyšuje chuť k jídlu. Dochází tak k doplňování energie způsobem, které zdraví neprospívá. Pokud totiž není spánek dostatečný, kompenzuje se tento stav často tučnými nebo sladkými potravinami, alkoholem nebo přemírou kofeinu. Vznikají tak civilizační choroby, je narušena hormonální rovnováha a imunitní systém se oslabuje. Špatné spací návyky silně ovlivňují psychiku a mohou spouštět úzkostné a depresivní stavy. Lidé se také hůře soustředí, mají zpomalené reakce a často bývají podráždění.

Jak zlepšit spánek

Kvalitní spánek je podmíněn řadou faktorů. Určitě je potřeba přizpůsobit se biorytmům těla. Na vnitřním rytmu je možno zapracovat, postupně si ho nastavit tak, aby délka spánku byla dostatečná a spánek patřičně hluboký, takže tělo bude produkovat dostatečné množství melatoninu – hormonu spánku. Existují i triky, které s kvalitou spánku pomohou. Může to být třeba meditace, teplá koupel před spaním, večerní absence displejů a monitorů, snížení teploty a vyvětrání nebo spánek v ponožkách. Každému člověku může vyhovovat něco jiného, ale například vynechání práce na počítači nebo telefonu, vypnutí televize a obecně vyhýbání se modrému světlu před spánkem má zaručený účinek.

Důležitá úloha prostředí

Kvalitní spánek a duševní pohodu podpoří také prostředí ložnice. Nejvhodnější je světlá místnost s okny směrem na sever, dobře větratelná. Ideální je také místnost, která je nejklidnější, její okna tedy neústí na rušnou ulici, ale třeba na dvůr nebo do parku. Teplota v ložnici by měla mít kolem 18 stupňů Celsia, při ní se spí nejlépe. A pokud je ložnice poblíž koupelny, je pohodlí zaručeno. Klidnému spánku prospívá také zařízení ložnice. Vždy je základem kvalitní postel, na které by se nemělo šetřit. Nabídky je široká, dobrou volbou je například postel z masivu, která poskytuje patřičnou stabilitu a pohodlí, a přitom je v takovém provedení, které zapadne do každého stylu.

Pohodlná postel zajistí zdravý spánek

Na co se tedy soustředit, když vybíráte postel, která vám ke zdravému spánku napomůže? Zaměřte se nejen na vzhled a materiál, ale nezapomeňte na další části postele, jako jsou rošt, matrace nebo lůžkoviny. Postel je funkční pouze jako celek a jedině tak vám zajistí nerušený odpočinek. Pozor tak na velikost postele. To platí zvláště o manželských postelích. Máte-li v ložnici dostatek místa, měla by dostat přednost velká matrace. Matrace 160×200 cm by měla stačit pro pohodlný spánek páru i tehdy, má-li jeden z partnerů spánek neklidný a potřebuje měnit polohu. Proto určitě nešetřete na šířce postele i matrace.

Relaxace se správnými lůžkovinami

K vybavení ložnice patří samozřejmě také lůžkoviny. I ty mohou zásadním způsobem spánek ovlivnit. Začněte u polštáře, který vám zajistí správnou polohu hlavy a krční páteře. Proto musí mít polštář správnou tuhost i tvar. Pevnější tvary nabízí například polštář z paměťové pěny. Přikrývku vybírejte podle ročního období nebo zvolte univerzální celoroční variantu. Alergici ocení výplň z umělého vlákna, která jim nebude působit žádné problémy. I volba lůžkovin se kladně projeví na kvalitě spánku.

5/5 - (1 vote)

2 komentářů k Spánek zásadně ovlivňuje psychiku

  1. Dřív 9h ale teď si vystačím i se 6h denně. Víkendy jsou ale jiné, tam si rád pospím.

  2. Zajímavé mohu se zeptat na věk?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.