Tento článek je zaměřen zejména na majitele internetových stránek všeho druhu. Jak hodnotí vyhledávače a inzerenti váš web?
Pokud patříte k tvořivým jedincům, kteří se rádi věnují vývoji něčeho nového, zajímavého a rádi rovněž šíří své názory, určitě už jste založili nějaký svůj internetový projekt – nebo se k tomu alespoň chystáte. Je v podstatě jedno, jestli se jedná o web či blog, jedna věc se nemění: a to sice parametry oblíbenosti vašeho projektu, které určitě není od věci znát.
Parametry oblíbenosti jsme jednoduše nazvali parametry, které vám mohou ukázat, jak je váš projekt navštěvovaný, jakou má zpětnou vazbu, ale i jakou má hodnotu v očích různých světových vyhledávačů.
Tyto statistiky jsou, nebo by alespoň měly být pro každého majitele internetového projektu důležité a každý administrátor by měl usilovat o co možná nejlepší výsledek v tomto šetření. Koho by netěšilo sledovat vysoká čísla v grafu návštěvnosti? Co je ovšem ještě důležitější, to je možnost váš projekt zpeněžit, protože žádný web se nedá provozovat úplně zadarmo. Inzerenti se rozhodují právě na základě těchto statistik, zda dají peníze do reklamy právě na tom vašem virtuálním prostoru.
Prvním z nich je určitě návštěvnost. Jedná se o základní statistiku, která asi neunikla ani občasnému pasivnímu uživateli internetu, jelikož si tuto statistiku hlavně blogy často nechávají zobrazovat na hlavní stránce, aby ostatní věděli, jak na tom jsou. Poměřovat tyto statistiky je ovšem skoro nemožné – pokud srovnáte projekty s rozdílným zaměřením a složitostí textů, které jsou zaměřeni na menší cílové skupiny, mají takovéto weby logicky menší návštěvnost, než například s herní portály. To ale neznamená, že je třeba nenavštěvuje mnohem hodnotnější cílová skupina uživatelů.
Počet odkazů
Druhý důležitý parametr, o jehož důležitosti existuje hodně rozdílných názorů je tzv. Page Rank, česky by se dalo říct postavení stránky. Toto hodnocení se dá měřit v téměř každém vyhledávači, ale nejsledovanějším je samozřejmě ten Google. Který má stupnici 0-10, přičemž reálný výsledek těch nejlepších českých webů je 6, dříve mělo toto číslo hodně velkou váhu a výrazně ovlivňovalo to, jak vysoko bude váš web ve vyhledávání, nicméně dneska už je jeho význam v podstatě jen historický a velmi málo orientační.
Změřit tyto hodnoty lze zdarma třeba na webu ranky.cz, nebo pomocí Google Toolbar, případně S rank Seznam Lištičkou.
Je váš web hodně doporučován na Facebooku, každý článek je hromadně přeposílán na zdi, máte desítky kliků na „líbí se mi“ a na Twitteru máte desítky retweetů? I tohle už dneska vyhledávače rozpoznají a přidají vám to při celkovém hodnocení pohledu na vaši stránku k dobru.
Doufáme, že se spolu se zvyšující se hodnotami vašich projektů bude nejlépe přímo úměrně zvyšovat i vaše spokojenost.
Kristýna Jahnová