Poznejte svou vůni aneb V čem se liší kolínská od parfému a toaletky?

Poznejte svou vůni aneb V čem se liší kolínská od parfému a toaletky?

Svůdná dáma a elegantní muž. Ze starožitného toaletního stolku oba vytahují vůni, kterou si jemně rozetřou na zápěstí a krk. Dáma odhodí lehký župánek a odhalí krásné večerní šaty, muž upraví manžetový knoflíček a proti kameře vychází ke dveřím. Takto nějak vypadá typická reklama na parfém. Kolínskou. Toaletní vodu. Parfémovou vodu. I když formát reklamy zůstává stejný, tyto čtyři druhy voňavek mohou být dost odlišné. V čem?

Trocha historie

Historie parfémů a aromatických olejů sahá hluboko do historie, vždyť nejstarší parfém, který archeologové objevili, je starý zhruba 4 000 let! První známý výrobce parfémů pak pochází ze starověké Mezopotámie, kde šikovná vědkyně Tapputi dala ve 2. tisíciletí př. n. l. kombinací různých přísad a olejů vzniknout jedněm z prvních vůní. Ovšem až Arabové se zasloužili o parfém v podobě, v jaké ho známe dnes. Jak šel čas, stala se jejich výroba exkluzivní záležitostí – kombinovaly se neotřelé ingredience a experimentovalo se s poměrem vonných složek a alkoholu. To ve výsledku stálo i za vznikem dalších druhů vůní, jakými je například toaletní voda, kolínská nebo parfémová voda.

Svěžest jarních luk v toaletce

Toaletní voda, na flakoncích označovaná jako Eau de Toilette nebo jen EdT, je lehká vůně, která je vhodná ke každodennímu nošení a vynikne především na jaře a v létě, kdy příjemně osvěží. Většinou nese květinové nebo citrusové tóny, jejichž podíl ve vonné směsi je 5–15 %. Svou intenzitou pak vydrží až tři hodiny.

Není kolínská jako Kolínská

Kolínskou s velkým „K“ začal v 18. století vyrábět v Kolíně nad Rýnem jistý Johann Maria Farina a rozšířil ji do celého světa. Právě tato Kolínská je unikátní v tom, že název i původní přísně tajné složení jsou ochrannou známkou společnosti Johann Maria Farina gegenüber dem Jülichs-Platz GmbH. Později se však jako kolínská, tedy Eau de Cologne (EdC), začaly označovat i běžné vůně s menším podílem vonných složek. Ty jsou zastoupeny ve 2 až 4 % a jejich účinek vyprchá zhruba do dvou hodin.

Nejlepší poměr ceny a výkonu

Eau de Parfum (EdP), tedy parfémová voda, je jen krůček od pravého parfému. Oproti němu má však nižší koncentraci, obsahuje zhruba 15–20 % vonných látek, a na nositeli se udrží „jen“ 4 až 5 hodin. Bývá velmi oblíbenou volbou, jelikož je výraznější než toaletka a kolínská a její cena je zpravidla přívětivější než u parfému.

V parfému je síla

Parfém je se svými 20–40 % vonných složek ze všech typů vůní nejintenzivnější a nejtěžší. Působit vydrží i dlouhých osm hodin, proto stačí nanést pouhých pár kapek. Vzhledem k vysoké koncentraci exkluzivních ingrediencí navíc bývá také nejdražší a mnozí je proto volí jako ideální dárek pro své blízké – třeba tradiční Chanel No. 5, kterým by jistě nepohrdla žádná žena. A který parfém volíte vy?

Kateřina Houšková

Copywriter

Psaní se věnuje od roku 2017, kdy začínala v redakci online magazínu. Přes něj se v roce 2019 dostala ke copywritingu, u nějž už zůstala. Na přání klienta s pečlivostí zhotoví srozumitelné texty, které osloví. Některé z nich naleznete také na produktvdetailu.cz.

Zdroj foto: vejaaa / Adobestock.com

Rate this post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *