Koupili jste vloni nemovitost? Na tohle byste měli myslet

Koupili jste vloni nemovitost? Na tohle byste měli myslet

Pokud jste se v průběhu minulého roku stali vlastníky nemovitosti, vedle potěšení z nového domova, je nutné vzít v úvahu také nutnost registrace pro placení daně z nemovitostí. Jak poznat, zda se vás tato daň týká, a kdo určuje její výši? Nabízíme vám klíčové informace.

Daňová povinnost i pro získaný podíl

Každý, kdo se v posledním kalendářním roce, v roce 2023, stal majitelem nemovitosti, je povinen se přihlásit k platbě daně z nemovitosti. Týká se to jak vlastníků nemovitosti, tak těch, kteří na pozemku plánují stavbu, jako je rodinný dům, a zahájí stavební řízení. Také ti, kteří nemovitost zdědili, mají povinnost podat daňové přiznání. U manželů platí, že při získání nemovitosti do společného jmění, musí přiznání podat jeden z nich. Noví spoluvlastníci nemovitosti by si měli dávat pozor, neboť i při získání podílu na nemovitosti, jako je část pozemku nebo bytu, je nutné se přihlásit k platbě daně, upozorňuje Lucie Starovičová z portálu Bezrealitky.

Jaká bude vaše daň?

Výše daně z nemovitosti je určena několika faktory: velikostí nemovitosti, typem stavby, lokálním koeficientem a koeficientem obce. Tudíž stejná nemovitost bude mít odlišnou daň v atraktivním městě a na periferii. Lucie Starovičová z Bezrealitky také poznamenává, že konsolidační balíček roku 2024 ovlivnil výpočet daně z nemovitosti. Majitelé by měli počítat se zvýšením sazeb daní v letošním roce o přibližně 80 % pro pozemky, stavby a jednotky, a s nově zavedeným inflačním koeficientem.

Pozor: Daň z nabytí nemovitosti, která byla zrušena v roce 2020 a činila 4 % z kupní ceny, nesmí být zaměňována s daní z nemovitosti.

Elektronické podání a platba daně

Pro registraci k platbě daně je třeba se přihlásit na finanční úřad, pod který spadá daná nemovitost, dle údajů z katastru, nikoli podle vašeho trvalého bydliště. Lhůta pro podání je do 31. ledna, a lze jej vyplnit online. Finanční správa určí výši daně na základě údajů ve formuláři a informuje vás prostřednictvím e-mailu, složenky nebo datové schránky. Zaplatit daně je třeba do 31. května. Při částce nad pět tisíc korun je možné rozdělit platbu do dvou splátek, s druhou splátkou do 30. listopadu.

Následující roky a daňové povinnosti Podali jste daňové přiznání v minulém roce a od té doby se nic nezměnilo, například ve vlastnictví? Pak již není třeba podávat přiznání znovu. To neznamená, že neplatíte daň – finanční správa vám opět zašle přesnou částku, a vy už nemusíte nic vyplňovat ani počítat, a to i při změnách koeficientů.

Rate this post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *